Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Flera risker med stora förskolor – ledande politiker i Sundsvall låter ekonomi gå före barnperspektiv

I Sundsvall byggs det för fullt. Stora institutioner med åtta avdelningar som ska ta hand om våra allra minsta medborgare. Det är tydligt att ekonomi och organisation går före barnperspektivet – trots att barnkonventionen numera är en lag och inte längre ett perspektiv bland många andra!

Ledande politiker i S, C och V i Sundsvalls kommun har bestämt att alla nya förskolor som byggs i Sundsvall ska bestå av åtta avdelningar. Vi liberaler som tycker att varenda unge i vår kommun är viktig har skrikit oss hesa om att barnperspektivet MÅSTE gå före alla ekonomiska kalkyler. Särskilt när det handlar om våra allra minsta barn.

Forskningen som har barnperspektivet i fokus menar konsekvent att ju färre vuxenkontakter ett barn har under sina två första levnadsår, desto bättre för det enskilda barnet. Att satsa på barn i tidig ålder ger tydligt flera socioekonomiska vinster. Den kanske viktigaste är att ju mer vi ser till barnets behov och bästa i den tidiga åldern desto mindre insatser behöver vi sätta in i tonåren.

Låt oss titta på vad forskningen från säger om riskerna med stora förskolor ur ett barnperspektiv:

■ Antal barn att förhålla sig till: Små barn ska inte ha alltför många olika relationer. Med storförskolor blir det många fler avdelningar och många fler barn som ska samsas på förskolegården, vilket resulterar i väsentligt fler relationer.

■ Matsituationen: Med storförskolor ska det ofta finnas en matsal som barnen ska gå till där många små barn ska äta samtidigt. Det ersätter den lilla pedagogiska måltiden där barnen äter på sin avdelning i en lugn miljö.

■ Smittspridning: Fler avdelningar inom samma förskola och en verksamhet där avdelningar slås ihop, ger mer smittspridning och gör både personal och barn mer utsatta för smittor och infektioner. En sanning vi minst sagt blivit varse om i dessa tider.

■ Anknytningen: Med storförskolor är tanken att personalen ska kunna rotera och flyttas runt för att täcka upp om personal är sjuk. Det gör att det blir fler vuxna som passerar i revy och minskar barnens chanser att få en fungerande anknytning med pedagogerna. 

■ Tryggheten: Tanken med flera avdelningar är att kunna slå ihop avdelningar när det är färre barn. Det blir nya ansikten för barnen, en ny miljö, nya pedagoger och personalen känner kanske inte barnen så bra, vilket minskar tryggheten.

■ Stress och inlärningssvårigheter: Stressade och otrygga barn kan leda till inlärningssvårigheter. Barn måste vara trygga för att kunna lära sig saker och anknytningen måste vara i viloläge. Stress, buller och ständigt stora barngrupper gynnar inte inlärningen.

Om experter lyfter så väsentligt viktiga riskfaktorer som det innebär med stora förskolor har vi som politiker en plikt att ta höjd för detta i våra beslut och ställningstaganden. Det betyder att barnens perspektiv ska prioriteras i alla beslut.

S, C och V tycks glömma bort det ibland. Men vi glömmer inte. För oss liberaler är barnkonventionen viktig och för oss spelar varenda unge roll.

Jeanette Lozanovski (L), barn- och utbildningsnämnden

Ina Lindström Skandevall (L), barn- och utbildningsnämnden

Elise Backman (L), ordförande Liberalerna i Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel