Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Flygminskningen begråts – Sundsvallsresenärerna borde hyllas för klimatsmart resande

Vi borde hylla resenärerna bakom resandeutvecklingen till och från Sundsvall. De är ett föredöme i Sverige när det gäller omställningen till klimatsmart resande. Istället begråts flygminskningen och man skyller på SJ. För all del, snabbtåget har ett finger med i spelet.

Det är förvirrande att lyssna på flygplatschefen Frank Olofssons olika förklaringar till varför resenärerna överger flyget i Sundsvall. Ena stunden är det flygskatten, i nästa är det flygskam. Nu är SJ:s klimatkommunikation skurken och flygplatschefen är chockad över volymminskningen som han inte hade kunnat ana (artikel i ST 2/2).

Frank Olofsson har förvisso rätt i att det är SJ:s fel, men av helt fel skäl. För att göra affärsmässiga bedömningar och analyser undersöker vanligtvis kommersiella verksamheter vad konkurrenterna har för utbud och priser. Om flygplatschefen hade undersökt vad SJ erbjuder Sundsvallsresenärerna hade han upptäckt följande:

■ SJ:s biljetter kostar sedan 2010 i snitt hälften av vad flygbiljetterna gör. Dessutom tillkommer flygresenärernas kostnader för resor till och från flygplatserna.

■ Tågets restid Sundsvall–Stockholm är oerhört konkurrenskraftigt med flygets.

■ Tåget är punktligare än flyget.

■ Framför allt: 2019 utökades trafiken på Stockholm–Sundsvall (SJ:s tredje största snabbtågslinje) med 50 procent på vardagarna (8 avgångar blev 12), 40 procent på lördagarna (5 avgångar blev 7) och 80 procent på söndagarna (6 avgångar blev 11).

Det kanske inte är så konstigt att allt fler resenärer väljer tåget när det kostar mindre än hälften jämfört med flyget, är lika snabbt, har högre punktlighet och bättre utbud. Och dessutom drivs med 100 procent förnybar el.

För en dryg månad sedan skickades det ut ett pressmeddelande om att flygskatten låg bakom en stor del av flygminskningen 2018 och 2019. Sundsvall-Timrå Airport kunde kvittera ut 18,2 miljoner från skattebetalarna i underskottsbidrag. Det innebär att varje resenär som valt tåget istället för flyget har kostat skattebetalarna 500 kronor extra i bidrag till Sundsvall-Timrå Airport.

TV4 Nyheterna (29/1) gick till botten med påståendet om att flygskatten (60 kronor) hade minskat inrikesflygandet. Det visade sig inte stämma alls. Forskarna ser inget samband eller priseffekt, men det är en bekväm ursäkt för att tillskansa sig bidrag från skattebetalarna. Där finns det kanske större anledning att begråta sakernas tillstånd.

Men låt oss istället hylla resenärerna och initiativ som Nya Ostkustbanan AB. Inom ramen för detta bolag har Region Gävleborg, Region Västernorrland och kommunerna Gävle, Söderhamn, Hudiksvall, Nordanstig, Sundsvall, Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik sedan 2015 aktivt drivit på för att påskynda utbyggnaden av dubbelspår på bandelen Härnösand–Sundsvall–Gävle.

Detta skulle tillsammans med övriga åtgärder och med de nya, snabbare tåg SJ avser att köpa i stort sett förkorta dagens restid till ned mot två timmar.

För tåget är det bästa sättet att resa, om vi vill ta oss in i framtiden utan att skada den.

Stephan Ray, pressansvarig SJ AB

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel