Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Förarbevis på vattenskotrar är inte lösningen på problemet

Varje dag läser man om människor som tycker det borde införas förarbevis på vattenskoter, både civila och myndighetspersoner.

För det första är vattenskoter en båt och får framföras överallt där båtar får framföras. För det andra är inte problemet så stort som det lyfts fram i media.

Det är en liten klick människor som inte kan sköta sig på sjön och i trafiken. Vi har lagar och regler att förhålla oss till. I de undersökningar som gjorts är vattenskoter en minoritet i olycksstatistiken. Vi har till exempel haft två dödsolyckor mellan 2015–2019 och båda var alkoholpåverkade. Det var alltså sjöfylleri och inte fordonet som var problemet.

Lägg pengarna det kostar att ta fram denna onödiga tillståndslapp, på att ge polis och kustbevakning mer resurser så att de kan upprätthålla de lagar som redan finns.

Inför båtregister som sköts av intresseorganisationerna så att det bli lättare att identifiera förövarna och utöka redaransvaret även till mindre båtar, så att ägaren av båten anses som ansvarig. Då kommer problemet vara löst till nästa sommar. Enkelt, billigt och effektivt.

Joakim Ringvide, vd Guppa.se

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel