Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Förbjud vänstersväng Bergsgatan–Nybrogatan – väntar Trafikverket på en dödsolycka?

Väntar Trafikverket på att det ska bli en dödsolycka innan man åtgärdar korsningen Bergsgatan-Nybrogatan? Det går snart inte att räkna antalet olyckor som räddningstjänsten fått ryckt ut till och det antal som de inte blivit utkallade till! Jag har själv bevittnat situationer där det varit millimeter ifrån kollisioner.

Hur svårt kan det vara? Förbjud vänstersväng på Bergsgatan ned på Nybrogatan mot Köpmangatan och problemet är borta! Billigt dessutom, kostar endast ett vägmärke "Förbjuden vänstersväng".

Då skulle även trafikflödet på Bergsgatan österut förbättras rejält då det inte blir stopp i vänsterfilen när någon skall svänga vänster utan två filer rakt fram i rusningstrafiken! Säg inte att det inte går. Vi har redan haft förbjuden vänstersväng Parkgatan uppåt innan den stängdes helt och vid Bergsgatan-Skolhusallén har vi det nu och det fungerar bra. Skall man svänga vänster från Bergsgatan ned mot Köpmangatan har man fyra andra alternativ där denna dolda konflikt inte uppstår.

Kan Trafikverket ge oss ett ärligt svar på detta innan det är någon som blir allvarligt skadad?

Bilist boende på Södermalm

SVAR DIREKT:

Vi är väl medvetna om problemet i korsningen Nybrogatan och Bergsgatan. Vi har utrett detta och gjort en del mindre åtgärder i korsningen som högre refuger, bättre belysning och varningsskylt.

Vi har också konstaterat att hastigheterna är för höga på Bergsgatan. Därför har vi haft kontakt med Polismyndigheten som utfört hastighetskontroller på den aktuella sträckan.

Nu kommer hastighetsbegränsningen på detta avsnitt att sänkas till 40 kilometer i timmen inom kort för att höja säkerheten, främst för gående och cyklister. Vi kommer också ha en fortsatt dialog med polisen om en uppföljning av efterlevnaden.

Att förbjuda vänstersväng mot norr i denna korsning är ingen bra lösning eftersom trafiken kommer då att ledas till andra korsningar på Bergsgatan som inte är reglerade, det vill säga har trafikljus. Det skulle medföra problem både när det gäller framkomlighet och trafiksäkerhet på Bergsgatan. Denna bedömning delar Trafikverket och Sundsvalls kommun.

Korsningen Bergsgatan och Nybrogatan är samordnad med signalerna i korsningarna mellan Fridhemsgatan och Björneborgsgatan samt Bergsgatan och Parkgatan. En grön pil för vänstersvängande vore ett alternativ, men skulle medföra längre köer. Med dagens trafik skulle det innebära att köerna skulle gå in i nästa korsning och skapa problem där.

Vi jobbar just nu med en utredning om en alternativ lokalisering av E14 samt en utredning om åtgärder på Bergsgatan. Trafikverket och kommunen kommer att fortsätta att arbeta för en förbättrad trafiksäkerhet på Bergsgatan. Om E14 flyttar från Bergsgatan får vi en minskad trafikmängd och då blir det enklare att göra åtgärder

Ingela Öhrling, samhällsplanerare, Trafikverket

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel