Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Företagen borde dela på ansvaret för dumpningen av gifttunnorna – och bli superhjältar för nästa generation

Artikel 8 av 9
Gifttunnor i Sundsvallsbukten
Visa alla artiklar

Vad är en superhjälte? Är det en man i långkalsonger och mantel som kan flyga och rädda världen? Eller kan det vara någon i vardagen som är vän med människosläktet och gör sitt bästa och godaste för andra?

Vi behöver vardagens superhjältar mer än någonsin. Så mycket står på spel. Vi har till exempel våra hjältar inom vård och omsorg och miljöarbete. De som vill rädda människor och jorden till kommande generationer.

Hur kommer det sig att det är förhållandevis tyst om den enorma mängd gifttunnor som för många år sedan dumpades i Sundsvallsbukten? 23 tusen tunnor med kvicksilverhaltig katalysatormassa från industrin. Tunnorna har börjat läcka och om de brister helt står vi inför en enorm naturkatastrof.

I dagsläget pågår det en rättsprocess mellan två stora företag, Fortum Ljunga Kraft samt Akzo Nobel Bygglim AB som utpekats som ansvariga för dumpningen. De två företagen skyller på varandra, ingen av dem tar frivilligt på sig ansvaret.

Varför inte vända på saken? Bli hjälten. Bli företaget som nämns med respekt som ansvarsfullt och som gör vad de kan för att rädda vårt hav, nästa generations hav. Om vårt hav och vår kust blir förstört, vilket det ju blir om tonvis med kvicksilver kommer ut i vattnet, så spelar ju i stort sett inga andra satsningar någon roll.

Ansvariga företag går till historien som företag som inte ville ta ansvaret, som gömde sig bakom advokater/jurister för att slippa betala de höga kostnader det handlar om.

Ekonomin styr självklart företag och världen i övrigt.  Men tänk om företagen sa till varandra – vi delar på ansvaret! Vi gör vad vi kan för att hjälpa till att rädda havet. Det handlar ju trots allt om våra kommande generationer.

Företagen kan gå till historien som superhjältarna i vardagen. Istället för att bli ihågkomna som de som gömde sig och kanske sakta men säkert lät katastrofen ske.

Maria

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel