Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Fotbollsträning i coronatider – för ett bättre GIF Sundsvall

 
Corona: Sport
Visa alla artiklar

Efter att ha följt giffarna i flera år och ha sett de flesta hemmamatcher live och bortamatcher på tv, är det några saker som jag tycker bör förbättras, och även om de gemensamma träningarna har återupptagits har jag några tips på extra övningar som spelarna kan och bör träna på enskilt eller gemensamt under karantäntiden.

1. Jonglering. Träna på jonglering med bollen, använd både fötter, knän och huvud och se till att alltid ha bollen under kontroll.

2. Slå och ta emot en passning. Det finns (fanns) en rätt så hyfsad tennisspelare i Sverige som tränade mot en garagedörr hemma i Södertälje. Han försökte slå bollen till en bestämd plats på dörren (väggen) och sen ta returerna med full kontroll. Går även att göra med en fotboll. Ännu bättre är det om man är två som tränar med varandra, håller ett avstånd på 5–50 meter, slår och tar emot passningar, och hela tiden full kontroll så att inte bollen studsar iväg flera meter vid mottagandet.

3. Kondition. Jag vet inte hur giffarna tränar kondition, det kanske är genom att hålla ett högt tempo med bollen på olika spelövningar, göra snabba ryck tvärs över planen, eller andra övningar med tempo. Men det ger ingen riktig grundkondition. Man måste springa lite längre sträckor med tempo för att få det.

Exempel 1: Ut på en landsväg där det finns lyktstolpar, uppvärmning (jogging) cirka 1 km, sedan ryck med full fart mellan 2–3 lyktstolpar, jogging 2–3 stolpar och sedan ryck igen. Upprepa i cirka 1 timme.

Exempel 2: Ut på en väg där det finns en skaplig backe, cirka 100–200 meter lång. Uppvärmning cirka 1 km fram till backen och därefter ryck uppför backen med högsta fart. Jogga ner till foten av backen och upprepa rycken uppför. Tid cirka 1 timme. Dela upp i grupper om 2–5 deltagare och försök att att alltid vara först upp till toppen. Byt deltagare i grupperna och försök att få så många heatsegrar som möjligt. Detta ger en grundkondition som behövs för att orka träna de övriga viktiga delarna, teknik, taktik, och så vidare.

Ett par rätt så duktiga atleter var/är Gunder Hägg och Ingemar Stenmark. Båda fick sin fina och viktiga grundkondition genom att köra långa löppass på blöta myrar i Jämtland/Lappland.

För ett bättre GIF

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel