Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Frustrerad lärare: Skrota anpassning och tillsätt fler pedagoger

I en klass finns en uppsättning elever med olika behov, större eller mindre. Vi lärare ska enligt vår läroplan (LGR 11) anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov. Vi ska ta hänsyn till alla elevers olikheter och erfarenheter. Jag har arbetat i 20 år som lärare och jag funderar mer och mer på hur det ska gå till.

För 20 år sedan var vi sex pedagoger kring 40 elever, det fanns pengar till vikarier och det fanns personal till rastvakter.

Idag är vi tre pedagoger på 40 elever, arbetslaget ska täcka upp om någon är sjuk, inga pengar finns till fortbildning och det finns krav på att vi ska inkludera, individualisera och anpassa.

Jag hävdar bestämt att det är en omöjlighet i dagens klassrum.

Anpassning innebär oftast att en elev med särskilda inlärningssvårigheter placeras i ett klassrum med 21 andra elever. Läraren ska anpassa så att undervisningen når den med inlärningssvårigheter, koncentrationssvårigheter eller den med särskild begåvning.

För att försöka få med sig alla sänker man i praktiken nivån i klassrummet, vilket alla elever missgynnas av och får därmed inte de höga förväntningar på sig, som de behöver för att nå sin fulla potential. Hörselkåpor, I-pads, skärmar, och olika läromedel är några fler exempel på hur man försöker anpassa.

Det är fler pedagoger och speciallärare som är den huvudsakliga lösningen. Punkt. Kom inte och säg något annat.

Fråga vem som helst, utom den som håller i pengarna, om vad som behövs för att en elev ska lära sig så mycket som möjligt. Inte är det Ipads, hörselkåpor och skärmar det första någon tänker på. Det är fler pedagoger och därmed mindre grupper som är svaret. Till och med eleven med särskilda behov kommer att svara detsamma.

På det vis vi bedriver skolverksamheten nu mår alla dåligt. Det är stressade pedagoger, nivån är låg och arbetsgivaren kräver att vi anpassar ännu mer.

"Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter."

Kom inte och påstå att eleverna utvecklas bakom en skärm med hörselkåpor på sig!

Frustrerad lärare, som snart byter yrke

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel