Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Gatuavdelningen: Vi vill träffa er inspirerande treor på Skönsmons skola – tillsammans kan vi få fler att gå och cykla

Replik på insändaren "Skönsmons treor vill kunna gå och cykla säkert till skolan".

Hej Skönsmons skolas treor. Vad roligt att se att ni engagerar er och vill se en förändring. Vi vill gärna träffa er för att prata mer om hur vi tillsammans kan göra så att ännu fler barn går och cyklar till Skönsmons skola.

Det är jättebra att ni är många som både går, cyklar och springer till skolan. När ni rör på er får ni viktig motion i en alltmer stillasittande vardag. Det finns väldigt många fördelar med att gå och cykla istället för att åka bil. Barn som rör på sig varje dag blir gladare, piggare och har lättare att lära sig i skolan.

Ett sätt att bidra till att fler rör på sig är om fler familjer åker mindre bil. Precis som ni skriver behöver de flesta minska sitt bilåkande. Bilen kan vara ett bra transportmedel, men används idag alldeles för ofta. Om vi ska kunna förbättra luften och vår miljö måste fler gå och cykla, för att minska utsläppen av koldioxid.

Vi vuxna behöver bli bättre förebilder och föregå med gott exempel. Det är viktigt att vi vuxna har hållbara resvanor som vi för vidare till våra barn, eftersom vanor skapas redan i tidig ålder. Dessutom skapar vi en mycket tryggare och säkrare trafikmiljö runt skolorna om vi går och cyklar tillsammans med våra barn istället för att lämna dem med bil.

De åtgärder som ni föreslår kommer vi att titta på och berätta mer om när vi ses.

Tusen tack Skönsmons skolas treor! Ni är inspirerande och tänker helt rätt. Fortsätt att engagera er för klimatet, det gör vi också!

Vi syns!

Gatuavdelningen Sundsvalls kommun, genom Maria Chruzander, avdelningschef

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel