Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Glädjebetyg är ingenting att glädjas åt – vi fortsätter arbetet med ett välskött skolsystem i Timrå

Behöver vi utvecklas gällande likvärdig bedömning och betygssättning? Ja, Timrå kommun är inte unikt i det fallet – vi behöver det precis som de flesta andra skolhuvudmän.

Betyder det att vi systematiskt sätter glädjebetyg i våra skolor? Nej. Om det under flera år skulle synas ett mönster av stora skillnader mellan slutbetyg och resultat på nationella proven, vore det självklart problematiskt och oroväckande. Eftersom vi och våra skolor strukturerat arbetar med denna fråga är vi inte oroade.

Betyg på nationella prov är inte samma sak som slutbetyg. Vi ser de nationella proven som ett viktigt stöd för en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning av en elevs kunskaper. Nationella proven ska vara en del av en betygssättande lärares bedömning, men elevernas kunskaper prövas och bedöms regelbundet under läsåret och under elevens hela utbildning.

Undervisningen fortsätter efter nationella proven. Vi bedriver undervisning från läsårets första skoldag till läsårets sista skoldag. Undervisningen tar inte slut efter de nationella proven, utan fortsätter till terminens slut.

Vi har erfarna, professionella lärare i klassrummen som vi har ett stort förtroende för. Vi har stor respekt och tilltro till deras yrkeskunskap.

Vi arbetar med sambedömning av nationella prov, för att skapa goda förutsättningar och rättvis bedömning av nationella prov. Detta innebär att lärare tillsammans diskuterar och bedömer elevprestationer utifrån bedömningsanvisningarna som följer nationella proven.

Vi analyserar systematiskt resultaten över tid. Från läsåret 14/15 till läsåret 18/19 kan vi se att våra resultat har förbättrats – både gällande resultatet av nationella prov och slutbetyg. Genom det är vi även medvetna om att matematikresultaten tyvärr håller en för låg nivå, detta trots att matematikresultaten förbättrats på nationella proven.

Skolinspektionen genomför regelbundna granskningar, till exempel kvalitetsgranskningar av landets grund- och gymnasieskolor för att bedöma kvaliteten inom fyra centrala områden. Ett av de områdena är just bedömning och betygssättning. Den senaste inspektionen genomfördes i Timrå kommun 2018 och nästa kommer att genomföras 2021. Vi ser Skolinspektionens tillsyn som ett viktigt verktyg i vårt utvecklingsarbete.

Våra rektorer kommer att lyfta frågan på våra grundskolors föräldramöten. Vi vill att ni som föräldrar ska känna er trygga med att vi absolut tar denna fråga på allvar och att vi ständigt arbetar på att förbättra verksamheten.

Vi har de senaste åren genomgått ett långsiktigt och strukturerat utvecklingsarbete, men det betyder inte att det på något vis är avslutat. Vi fortsätter arbetet med ett välskött skolsystem och vi är förvissade om att vi är på rätt väg.

Lisbeth Eklund, ordförande BUN Timrå kommun

Ann-Christin Isaksson, skolchef Timrå kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel