Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Gör som Lund och återinför spårvagnen i Sundsvall – för en mer attraktiv, tillgänglig och hållbar framtidsstad

Spårvagn. Detta nostalgiska ord väcker bilder av pittoreska sluttande gator i San Francisco och Lissabon eller de historiska vagnar som tar dig mellan T-Centralen och Djurgården i Stockholm.

Men spårvagnar har faktiskt också funnits i drakstaden Sundsvall.

Mellan åren 1910 till 1949 fanns spårvagnslinjer, som tog dig från Esplanaden till Kubikenborg. En annan linje invigdes 1911 – från Esplanaden till Ortviken. Spårvagnslinjen Ortviken–Esplanaden–Kubikenborg existerade således i Sundsvall i närmare 40 år. Planer på att ytterligare bygga ut den linjen fanns, men de förverkligades tyvärr aldrig.

I vår växande stad med allt mer pendlande människor, så är det nödvändigt med mer kollektivtrafik om vi ska klara FN:s hållbarhetsmål.

Mitt förslag till Sundsvalls kommun är därför att återupprätta Sundsvalls spårväg. Hållbarhetsmässigt, ekonomiskt och även rent praktisk, så är en spårvägslinje ett perfekt alternativ för Sundsvall.

En ny modernare och mer hållbar kollektivtrafik bestående av spårvagnar skulle göra det onödigt att åka bil inne i Stenstan. Vi skulle kunna förbjuda alla bilar och göra om centrum till en bilfri och mer levande stadsdel, bestående av bara människor, butiker, restauranger och upplevelser, där unga, studenter, familjer och gamla faktiskt ges utrymme för att bo och leva hållbara liv.

Centralstationen–Nacksta–Granlo–Bergsåker vore en utmärkt start för detta projekt, som sedan kan utvecklas vidare för att nå andra väderstreck. En bergsbana, liknande den som finns på Skansen, skulle kunna ansluta från det nya hotellet upp till Norra berget och kanske det är dags att damma av planerna på en linbana från centrum upp till Södra berget för att komplettera linjenätet.

Dessa nya kollektivmedel skulle göra Sundsvall till en mycket mer attraktiv och hållbar stad. Ny spårvagnsräls, elledningar och spårvagnsstationer skulle behöva byggas.

Det finns goda förebilder. Detta år, 2020, invigs en helt ny spårvägslinje i Lund. Den började byggas 2017 och blir klar detta år. Det har alltså tagit Lund tre år att få sin nya spårvagnslinje på plats.

Satsningen har kostat den skånska universitetsstaden 900 miljoner kronor, men det är en linje som är betydligt längre än den sträcka som skulle komma att trafikera Sundsvall. Investeringarna i Sundsvall skulle därför bli mycket billigare. Det är dessutom hållbara investeringar i en hållbar framtid.

Andra vinster är att nya jobb skulle skapas och staden blir mer lättillgänglig.

I dag finns det spårvagnar i Göteborg, Mölndal, Norrköping, Lund samt i Stockholm, Lidingö, Sundbyberg, Nacka och Solna. Ett framåtlutat och framsynt Sundsvall borde hoppa på spårvagnstrenden och förvandla vår älskade Stenstad till en ännu mer attraktiv, tillgänglig och hållbar framtidsstad.

Moltas Johard, 16 år, Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel