Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Grusvägen är i uselt skick – nu krävs krafttag

Grusväg 691/693 från E4 till Åvikebruk har under flera år bara blivit sämre och sämre. Trots Trafikverkets goda försök att göra vägen farbar för några år sedan så är vägen i dag sannolikt en av länets sämsta grusvägar.

Med nästan inga underhållsmedel och ett Trafikverk som inte kan prioritera vägsträckan, finns det nu inga möjligheter att förbättra vägstandarden.

De senaste åren har vägens tillstånd rasat till en låg nivå och inom inte allt för många år framåt så kommer den att vara smått ofarbar för trafikanter som färdas längs vägen och som dagligen är beroende av den.

Företagen, skogs- och jordbruk, fritidsboende, besökare och turister är alla beroende av en etablerad och fungerande infrastruktur där vår väg är en del i detta.

Det krävs krafttag av Trafikverket och tydliga strategier från staten, så att medel kan frigöras för att höja vägstandarden där riktade bidrag ämnade för grusvägar på landsbygden är en insats som erfordras för att vår vägsträcka ska kallas för väg och kunna erbjuda trafikanterna en säker väg som tar ansvar för myndighetens noll- och miljöversion.  

I dag har vi över 200 underskrifter – ett stöd som gör att vi stärks i kampen för att kunna påverka Trafikverket och beslutsfattare på myndighetsnivå och i regeringskansliet. Allt i syfte att få deras förståelse att som boende, näringsidkare, besökare, fritidsboende och landsbygdsutveckling, med flera, förutsätta ett fungerande och bra vägnät på landsbygden, inte en väg som är delvis ofarbar på grund av bristande underhåll och i stort behov av upprustning.

Nyligen var det farsdag, då normalt barn och barnbarn kommer på besök. Men i år var det mer glest än vanligt, och på frågan varför blev svaret: "Vem vill fara på en leråker?".

Nu måste något hända, en grusväg med cirka 300 i årsdygnstrafik kan inte bara gömmas undan, riktade medel är ett måste om bygden skall kunna fortsätta vara en plats att bo å leva i.

Gunnar Grönberg/Åbron

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel