Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Har Sundsvalls kommun tappat ”paraplytänket” över bästa skolan för alla elever?

Att vara lärare i en av Sundsvalls kommuns övergripande särskilda undervisningsgrupper är för mig en ynnest. Det är fantastiska ungdomar som jag möter. Att få en relation med den elevgrupp som så många gånger innan blivit svikna av vuxenvärlden tar tid och är inget kvick fix. Platsantalet i kommunens särskilda undervisningsgrupper har med åren minskat, trots att behovet av det mindre sammanhanget aldrig varit så stort. Sundsvall kommun riktar kritik mot vår organisation och menar att få elever återskolas till deras hemskolor, vilket är en snäv syn där 0–20 perspektivet, att hela skoltiden ses som en helhet, helt glömts bort.

Eleverna kommer sent till oss, åk 7–9 och lyckas nå flertalet betyg samt kommer in på gymnasiet och fortsätter sitt lärande, det vill man inte från förvaltningsledningens håll se som en framgång.

Det är ni i förvaltningsledningen som bestämmer när elever ges chans att börja i vårt mindre sammanhang och ni som med tiden tappat greppet om vad ni vill med våra verksamheter.

Vi pedagoger arbetar mycket med att våra elever ska få avsluta sin skoltid rakryggad, få må bra, för att sedan förhoppningsvis få arbete och bli en skattebetalare.

Vi har fått det presenterat för oss, att det finns en total enighet bland Sundsvalls kommuns rektorer om att avveckla vår verksamhet. Det finns en rådande tystnadskultur i Sundsvalls kommun som tyvärr inte gynnar varken oss pedagoger eller våra elever.

I det ansträngda ekonomiska läget som råder gör det mig djupt oroad hur kommunens skolor ska klara av att hantera den elevgrupp som jag idag möter och som kräver stora individuella anpassningar. Det är arbetet tillsammans med mina fantastiska kollegor som gör att vi lyckas så bra med våra elever. Att bryta isär vår samlade kunskap går i er värld fort, men den tar lång tid att bygga upp! Att ni vill skapa mindre undervisningsgrupper på skolenheterna är bra, men det kommer alltid att finnas elever som har behov av ytterligare ett annat sammanhang! Man får inte glömma att det mindre exkluderande sammanhanget kan vara första gången en elev känt sig inkluderad!

Elevpengen för våra elever planeras sänkas från år 2020 med 150 000 kr per elev. Detta kommer att påverka eleverna då antalet pedagoger kommer att minska som följd. Utöver de pedagoger som kommer att få sluta av denna anledning, finns det även en stor risk att fler duktiga pedagoger självmant kommer säga upp sig som följd, då man inte vill arbeta kvar i Sundsvalls kommun.

Att det finns ett stort behov av vår kompetens ute på skolenheterna står ni i kommunledningen och pratar om, men ni visar ingen vilja eller plan över hur ni vill ta tillvara på vår kunskap!

Sundsvalls kommun verkar i dagsläget helt ha tappat ”paraplytänket” över hur de vill skapa bästa tänkbara skola för alla elever i kommunen och kanske främst för kommunens sköraste elevgrupp.

En speciallärare i Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel