Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Höghastighetstågen behövs för framtidens arbetsresor

Frågan om snabbtågen har blossat upp igen. Patrik Jönsson och Roger Hedlund (båda SD) ställer, i en insändare, upp en motsättning mellan en upprustning av Ostkustbanan och höghastighetstågen. Det är fel eftersom det inte handlar om att välja mellan två alternativa projekt.

Höghastighetstågen syftar bland annat till att ersätta de arbetsresor som idag går med flyg mellan våra storstäder.

Idag är flyget det alternativ som står till buds när restiden fäller avgörandet. Med snabbare tågresor skulle både resa och arbetsmöte kunna klaras av inom en dag. Flyget är ofta det enda alternativet för den som inte vill vara borta från hem och familj.

Höghastighetsjärnvägar är det bästa och mest hållbara alternativet. Det har sedan början av 1990-talet slagits fast i ett flertal rapporter från bland annat Kungliga Tekniska Högskolan.

I snart trettio år har vi i Sverige varit medvetna om behoven och fördelarna med höghastighetsbanor. Trots det händer inget, medan de flesta övriga europeiska grannländer sedan lång tid utvecklat spårbunden höghastighetstrafik med tåg.

I Frankrike har TGV (Train à Grande Vitesse), det vill säga höghastighetståg, varit igång sedan början av 1980-talet. Som en följd har flygtrafiken halverats, samtidigt som resandet med TGV-tågen fortsätter att öka. Investeringarna fortsätter och restiderna blir kortare och kortare. Nu introduceras LGV (lignes à grande vitesse) i Frankrike, ett spårnät som möjliggör ännu snabbare kommunikation. Paris till Bordeaux, en sträcka på 585 km, på två timmar och fem minuter. TGV-nätet ger även möjligheter till bekvämt tågresande till London, Bryssel, Frankfurt, Zürich och andra europeiska städer. Det minskar alltså också flygresandet vid internationella arbetsresor.

Jämför vi Frankrike med Sverige så ligger våra tre största städer ungefär på samma avstånd från varandra som de motsvarande franska. Det är med andra ord fullt möjligt att ersätta flygresor med tåg. En halvering av inrikesflyget skulle innebära en besparing av åtskilliga ton koldioxid i atmosfären.

Om de nya tågen ska drivas med magnetteknik, som ”vanliga” höghastighetsbanor eller på något annat tekniskt vis är upp till smarta ingenjörer att bedöma. ATT någonting byggs måste däremot vara politikens ansvar.

Det finns ett uttryck som säger: Om ett år kommer du att vara glad att du började idag. När det gäller debatten om höghastighetsbanor är det något att tänka på. Att låta ett beslut dra ut på tiden får även det konsekvenser.

Det kommer bli svårt, för att inte säga omöjligt, att förklara för framtida generationer att vi hade tekniken, men valde att inte använda oss av den.

Stig Sjöblom, vd BIG Travel

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel