Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Höjd bensinskatt är ett svek mot landsbygden

Annons

Den socialdemokratiska finansministern öppnade för att höja bensinskatten i en intervju I Aftonbladet (11/6). Trots att hon i valrörelsen lovade dyrt och heligt att detta inte skulle ske. En annan som också lovade samma sak som Magdalena Andersson är hennes nya allierade Annie Lööf. Vad hände med landsbygdsvänliga Centerpartiet?

Regeringens och stödpartiernas planer på kraftigt höjd skatt på bensin och diesel är skadlig politik som dessutom ökar klyftan mellan stad och landsbygd. Det är orättvist att familjer som måste använda bilen för att hämta och lämna på förskolan, handla mat eller ta sig till jobbet tvingas stå för notan när regeringen ska höja bidrag och driva en dyr och ineffektiv symbolpolitik. Skattehöjningar på drivmedel, flyg, kilometerskatt och höjda vägavgifter är en straffbeskattning på avstånd.

Det är självklart att Sverige ska ta vår del av ansvaret och få ned våra utsläpp. Moderata ungdomsförbundet har sedan länge tagit ställning för att den som smutsar ner miljön också ska betala för sig. Men enligt William Nordhaus, miljöforskare och Nobelpristagare i ekonomi, är den svenska koldioxidskatten fyra gånger så hög som den optimala skattesatsen för att täcka miljömässiga skadeverkningar. Med andra ord; vi överbeskattar bensin och diesel även med hänsyn till vilka utsläpp det leder till.

Med ytterligare skattehöjningar kan bensinpriset landa på 20 kronor litern.

Skattetrycket i Sverige är ett av de högsta i världen och med en hög skatt på bränsle väljer Socialdemokraterna och Centerpartiet att beskatta människor på landsbygden ännu mer. Det är verklighetsfrånvänt.

Det är inte konstigt att människor här på landsbygden upprörs; den rödgröna röran verkar tro att människor enbart använder bilen för att nöjesåka. Det här är allt annat än sant. Där avstånden är långa, där polisen knappt finns och där skolor läggs ned; där ska invånare betala mer i skatt så att människor på Södermalm ska kunna få sina elcyklar subventionerade. Att driva den här typen av politik är synonymt med att driva på konflikten mellan stad och land. När avstånd beskattas, snarare än utsläppen, kommer följden vara färre jobb och investeringar utanför storstäderna.

I Moderaternas och Kristdemokraternas senaste budget som gick igenom innan årsskiftet stoppades den höjning den tidigare rödgröna regeringen hade infört. Med Magdalena Anderssons senaste besked var det tyvärr inte många månader den fick gälla.

Priset på bensin vi konsumenter betalar består redan idag till över 60 procent av skatt. Bensinpriset borde ligga runt tio kronor litern snarare än 16–17 kronor litern. Med ytterligare skattehöjningar kan priset till och med landa på 20 kronor litern. Utan bilen stannar Sverige, det är ett svek mot landsbygden att höja skatten ytterligare. Det sveket signeras Magdalena Andersson och Annie Lööf.

Benjamin Dousa, förbundsordförande MUF

Oskar Brusell, distriktsordförande MUF Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel