Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Höjt pris på busskort – en kommunal klimatvurpa

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har läst att vi måste minska på bilåkandet. Det hör till en av standardpunkterna på "Så minskar vi koldioxidutsläppen"-listan.

För att minska bilåkandet behövs kollektivtrafik som alternativ för alla som ska till skolan eller jobbet. Och för att kollektivtrafiken ska fungera så måste den vara tillgänglig för alla, och den måste fungera som ett bättre och billigare alternativ till bilåkning. Det ska vara smidigare och billigare att resa grönt; eller?

Sundsvalls kommun verkar tycka annorlunda. Vid årsskiftet kommer ungdoms- och seniorbusskorten att höjas från 100 kr till 175 kr. Det beror på att kommunen vill spara pengar på kollektivtrafiken genom att minska subventioneringen.

Från kommunens sida är detta en rejäl klimatvurpa. Siffror från Naturskyddsföreningen visar att fler människor beräknas dö på grund av utsläppen från biltrafiken än i bilolyckor. Vårt bilåkande är alltså inte bara ett akut problem för klimatet, utan även för vår egen hälsa.

De korta bilresorna är de smutsigaste, och det är dessa som också lättast kan ersättas av kollektivtrafiken.

Regeringen talar om "ett mer transporteffektivt samhälle" där mängden trafik ska minska samtidigt som tillgängligheten ökar. Detta görs på en rad olika sätt, en majoritet där en satsning på att effektivisera och tillgängliggöra kollektivtrafiken innefattas.

Jag har svårt att se hur detta går i linje med Sundsvalls kommuns val att minska subventioneringen till kollektivtrafiken.

I kommunens miljöstrategiska program 2020–2030 är en av målsättningarna att "2030 ska Sundsvall vara en klimatneutral kommun". I ett samhälle byggt på fossila bränslen krävs omställning som innefattar alla aspekter av samhället. Kommunens politiker måste ta sitt ansvar och se till att utsläppen av växthusgaser minskar, så att vi ska nå Parisavtalets mål.

Kommunen måste förse oss med ett klimatvänligare alternativ till bilen. För att fler ska välja att resa kollektivt måste det vara ett billigare och bättre alternativ. Det ska inte vara något som läggs på individens axlar, i formen av dåligt samvete för sitt transportval. Inte heller ska det vara en del av ojämlikheten, som det blir om färre har möjligheten att resa grönt av ekonomiska skäl.

Kommunen motsätter sig själva när de bestämmer sig för att minska subventioneringen till kollektivtrafiken, samtidigt som de sätter mål för klimatneutralitet 2030. Hur ska vi bli klimatneutrala utan att minska vårt bilåkande? Och hur ska vi minska bilåkandet om inte kollektivtrafiken blir prioriterad och tillgänglig för alla?

Alva Danielsson, Fridays For Future Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel