Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Hoppas politikerna inser hur orimligt det vore att lägga ned Runsviks skola

 
Skolnedläggningarna i Sundsvall
Visa alla artiklar

Vi i skolrådet vid Runsviks skola känner oro inför det beslut som majoriteten ställt sig bakom inför barn- och utbildningsförvaltningens möte onsdag den 18 december och inför de konsekvenser en eventuell nedläggning kan få för våra barn och vår bygd!

Vi har följande frågor vi vill lyfta i relation till utredningen avseende skolstruktur i skolområde Matfors;

■ Hur kan Runsviks skola läggas ner motiverat med att kostnaderna för att bygga nytt blir för hög, när inga beräkningar gjorts avseende kostnaden att bygga till befintlig skola och den dessutom har investerats i de senaste åren?

■ Hur kan beslut om nedläggning av Runsviks skola tas utan att en grundlig risk- och konsekvensanalys som även inkluderar konsekvenserna för bygden i övrigt genomförts?

■ Hur kan det vara motiverat att lägga ner en av skolorna i skolområde Matfors där mer än 90 procent av eleverna väljer att gå kvar i den lokala, kommunala skolan, vilket vi tror med stor sannolikhet är tack vare den valmöjlighet som finns där skolorna kompletterar varandra, erbjuder mångfald och tilltalar familjer med olika önskemål och behov?

■ Hur kan risken att fler väljer friskolor minska om Runsviks skola läggs ner när undersökningen som hänvisas till pekar på att vårdnadshavare önskar närhet, behöriga lärare och mindre skolor?

■ Hur kan det antas att upplevd trygghet kommer att vara oförändrad vid en flytt till Matfors skola när Runsviks skolas elever i dag visar på högre upplevd trygghet enligt kommunens trygghetsundersökningar?

■ Hur kan ytterligare 125 elever flyttas till Matfors skola när 22,9 procent av eleverna i årskurs 9 inte kände sig trygga på skolan enligt kommunens trygghetsundersökning 2018 och det redan i dag finns brister avseende personal på raster?

■ Hur kan det antas att lärare och elever naturligt får en bättre arbetsmiljö vid förflyttning till en större skola? Goda studieresultat och hög upplev trygghet/studiero, samt låg personalomsättning vid Runsviks skola tyder på god arbetsmiljö.

■ Hur kan det antas att studieresultatet inte kommer att försämras när resultaten på de Nationella proven i årskurs 3 för Runsviks skolas elever är mycket goda enligt skolverket.se och det förväntas bli större klasser med mindre lärartid per elev?

■ Hur kan beslut tas grundade på elevprognoser som baserats på dagens befolkningsunderlag när E14 byggs om och vi ser vad som i dag händer i Njurunda efter att E4 byggts om?

■ Hur kan ett förslag som inte tagit barnens bästa i beaktande lämnas till fullmäktige när beslutet kommer att tas efter att Barnkonventionen blir lag i Sverige den 1 januari 2020?

■ Hur kan politikerna i majoriteten förorda att en mycket bra skola i en fantastisk naturmiljö, som dessutom har den lägsta lokalhyran för en kommunal skola, goda studieresultat och höga nivåer av upplevd trygghet och studiero, läggs ner?

Vi hoppas och tror att våra politiker inser det orimliga i en nedläggning och inser vad som är värt att värna i vårt samhälle!

Skolrådet vid Runsviks skola

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel