Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ingen återkoppling – trots arbetskraftsbrist inom hemtjänsten

När jag blev av med min tjänst på grund av covid-19 vände jag mig snabbt till Sundsvalls kommuns hemsida där man kunde stå till förfogande inom hemtjänsten, för behovet var akut.

Detta var i maj.

Precis som innan pandemin saknas det personal på ett flertal boenden och för mig kändes det rätt att ställa upp, trots brist på erfarenhet inom just detta område. Men med tio års erfarenhet av både service och arbete som assistent inom skolan, tänkte jag att det måste finnas något jag kan bidra med.

Två månader senare får jag ett bedömningssamtal, bestående av tre frågor. "Är det så att du sökte denna tjänst?" Ja. "Har du fått återkoppling av någon?" Nej. "Vill du stå kvar som intresserad av tjänsten, vi söker fortfarande personal?" Ja, men var inte detta brådskande?

När det finns människor, troligtvis fler än jag, som är beredda på att arbeta och vi inte ens får återkoppling, kan jag inte annat än undra hur denna rekrytering sköts?

Är alla platser tillsatta nu? Eller låtsas man bara att man försöker lösa problemet?

Arbetsför

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel