Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Kalabalik i klassrummen – skolvärlden behöver ställa krav på ordning och reda

Föreställ er ett fotbollslag. Spelarna släntrar in, fem minuter innan matchstart. Hälften av laget har glömt något hemma och resten är omotiverade. Vill ni vara lagets tränare eller den enda spelaren som är i tid och förberedd?

Detta är anledningen till att Paradise Hotel för några år sedan hade fler sökande än lärarprogrammet och att Sverige fortsätter sjunka i Pisa-mätningarna. Det är även anledningen till att nästan var fjärde elev lämnade grundskolan våren 2018 utan fullständiga betyg och att varannan elev saknar studiero.

Fotbollsmatchen och spelarnas beteende är en bild av hur vardagen ser ut i många klassrum. Att en fotbollsmatch skulle få se ut på det sättet låter surrealistiskt så varför har detta normaliserats i skolan?

Vi kan konstatera att det är skolvärldens oförmåga att ställa krav på grundläggande ordning och reda som är upphovet till kalabaliken i klassrummen.

Skolan måste återgå till att vara en plats för lärande. Den onda cirkel där stökiga elever förstör sin egen framtid, får lärare att inte längre vilja vara lärare och saboterar för de elever som faktiskt vill lära sig. Detta måste brytas och lösningen är enkel, det stavas ordning och reda.

Först och främst måste det finnas tydliga ordningsregler kring vad man får och inte får göra. Inte nog med detta ska eleverna vara underförstådda med vilka konsekvenserna är om dessa inte följs. Dessa ska finnas lättåtkomliga för elever och föräldrar att läsa, samt att de i början av varje skolår bör gås igenom för att fräscha upp minnet kring vad det är som gäller på skolan.

Fortsättningsvis måste även skolans förväntningar på eleverna att följa dessa ordningsregler vara påtagliga. Att lärare förlorar sin auktoritet är inte konstigt med skolledningens daltande av eleverna. Reglerna ska vara så pass tydliga och omfattande att lärare inte ska behöva sätta egna från klassrum till klassrum.

Att uppmuntra rektorerna att sätta sin egen prägel genom skolspecifika ordningsregler och en likabehandlingsplan skulle verka som ett incitament till ökat ansvarstagande över sina beslut och sitt ledarskap.

För att säkerställa bra skolor bör tjänstemän i större utsträckning stärka kvalitetskontrollen och erbjuda skräddarsydda åtgärdspaket för skolor med dåliga resultat. Det ska finnas möjlighet till nedläggning av dåliga skolor oavsett driftsform.

Inte nog med det måste vi börja se förbi ideologier och lära av de goda exemplen - oavsett fristående eller kommunala. Bra skolor ska agera förebilder för de mindre bra eller rentav dåliga skolorna samt inspirera andra redan bra skolor till att bli ännu bättre.

Huvudmän i landets skolor, hjälp varandra! Agera förebilder, dela med er av idéerna som tagit just era skolor till nya höjder. Ingen förlorar på att skolornas lägsta nivå höjs.

Sveriges framtid hänger på att ni löser detta. Vi måste visa framfötterna på utbildningsfronten och det är nu. För att hålla jämnt tempo med en värld som ständigt utvecklas och för att vi och våra framtida barn är värda det.

Elsa Weiss, Julia Jäger och Jeanette Karlsson, MUF Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel