Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Lägg pengarna på verksamhet i stället för en obegriplig logga

Artikel 7 av 7
Satsar skattepengar på att nå ut
Visa alla artiklar

Kommer det att bli debatt om kommunens nya logga? Knappast. Och det bästa är att fortast möjligt kassera den.

Språkligt sett är den en katastrof. SUN ser de flesta numera som engelska och på nästa rad dyker DS upp - pilen uppfattar man inte som ett V förrän man redan tolkat att det står Sundsvall och det är väl knappt någon utanför stan som tittar så länge på loggan. Sista raden ALL - svenska eller engelska? Avstavningen strider mot alla grammatiska regler.

Ska man locka människor att bosätta sig här, bör man inte skicka ett sådant budskap.

Enligt kommunikationsstrategen ska loggan hämta kraft och stolthet från vår historia, men staden har fått sitt namn från byn Sund och vall, slätt, "med ursprunglig syftning på det öppna strandområdet" mitt emot byn Sund (Bertil Flemström, Ortnamn i Medelpad). Flemström menar att det är högst sannolikt att området tidigare haft namnet Sunds vall eller Sundsvallen. Här byggdes den nya staden.

Av Sundsvalls tidigaste historia finns inte ett spår i den nya loggan. Ett sätt att anknyta till den tidiga historien vore att återanvända Sundsvalls stadsvapen, med anknytning till de tidiga vapensmedjorna. Vill man framhäva Stenstan, kan vi ju gräva fram bilden med Sundsvalls skyline. Återanvändning kostar inte hundratusentals kronor och vore begripligare.

Jag håller med Marcus Backholm Bohlin när han i en krönika i ST 15 mars skriver att den nya loggan inte är bästa sättet att locka människor och företag till Sundsvall. Jag tror att en levande stadskärna, bra skolor och barnomsorg, ett rikt kulturliv och inte minst en satsning på rekreation är argument för att flytta till Sundsvall. Satsningen på Södra Berget har gjort fantastiskt mycket för att ”sälja” Sundsvall. Denna snöfattiga vinter har många skidklubbar från södra Sverige haft träning här.

Så lägg pengarna på verksamhet i stället för en obegriplig logga.

Evy Lodin

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel