Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Lärare: Barn är inte stöpta i samma form – förnuftigt att ha en rad alternativ av skolor

Artikel 28 av 75
Nedläggningshot mot skolor i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

De senaste veckorna har det skrivits en rad insändare där man försökt peka ut vem som ska bära skuld för skolnedläggningarna. Det har haglat kritik över kommunen, friskolorna och det fria skolvalet. Även föräldrarna har fått sig en känga.

Sanningen finns säkert någonstans däremellan. Flera faktorer har spelat in och det som såtts under ett antal år måste nu skördas. Pajkastningen om vems fel det är måste dock upphöra. Nu. Fokus bör ligga på det problematiska i att det verkar finnas en föreställning om att friskolor är bra och kommunala skolor dåliga. Att friskolor har god studiero och hög måluppfyllelse och kommunala skolor det motsatta.

God studiero och hög måluppfyllelse finns där förutsättningar finns. God studiero och hög måluppfyllelse finns där det finns kompetenta pedagoger, tydliga långsiktiga mål och elever som förstår att de själva är medskapare av sin arbetsmiljö och sin utveckling. Och allt kostar.

Skolstrukturutredningen visar just det ekonomiska perspektivet. Små skolor blöder pengar. Kommunen behöver ett plåster. Vad som saknas är det pedagogiska perspektivet och, inte minst, barnens perspektiv. Två tredjedelar av dagens grundskoleelever skulle troligtvis klara sig hyggligt på vilken skola som helst, men det kostar samhället för mycket att lämna den sista tredjedelen åt slumpen.

Att lägga ned eller bryta upp många mindre verksamheter får självklart följder för eleverna. Att skala upp de verksamheter som finns för att fylla lokalerna är en kortsiktig lösning med långtgående konsekvenser. Konsekvenser som ingen av oss med säkerhet kan sia om just nu.

Barn behöver inte bara gå i skolan för att lära sig lära. De ska i skolan också fostras till ansvarskännande, trygga individer. Elevernas behov är många och olika. Att gå på en mindre skola är inte nödvändigtvis en vinst i sig, men litenheten skapar förutsättningar som ofta går förlorade på skolor med större klasser, fler obekanta ansikten och färre vuxna per elevgrupp.

Att gå på en mindre skola ökar framför allt chansen att någon verkligen ser dig. Kanske vet de vuxna vilken dag du åker till mamma eller pappa om du har separerade föräldrar, eller att du spelade en viktig fotbollsmatch igår. Trivialt för en vuxen, kanske, men tryggt för ett barn. Och betydligt viktigare än vad många tror även när ämnesinnehållet behandlar släkten Vasa eller multiplikation.

Att vuxna på skolan vet vilka eleverna är och vad de behöver ökar förutsättningarna för att de ska lyckas med både sociala och kunskapsmässiga mål.

Elevernas behov är olika, precis som de är. Förnuftigt vore då att inte behandla dem som om de vore stöpta i samma form allihop. Förnuftigt vore att tillhandahålla en rad alternativ av skolor i fråga om storlek, pedagogisk inramning och geografisk plats. En lösning som inte går att spara sig till utan en bred konsekvensanalys.

Ni som har makt att besluta har nu en chans att göra om och göra rätt. Barnen är framtiden. Spara på framtiden med förnuft. Lämna den inte åt slumpen.

Lärare i Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel