Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Lärare: Låt oss samarbeta mer mellan Sundsvalls skolor – oavsett huvudman

Det finns en bild som återkommer i skoldebatten. Med starka färger målas dragkampen mellan kommunala skolor och friskolor. Ofta är det en starkt polariserad diskussion som förs. En sådan blir gärna mer till hinder än till nytta; den riskerar att bygga murar mellan skolor och personal.

Var och en må ha sin åsikt i frågan om huvudmannaskapet. Men låt inte meningsskiljaktigheterna hindra oss från att göra det bästa vi kan i den situation som faktiskt råder.

För två år sedan inledde vi, tre lärare med erfarenhet från både fristående och kommunal huvudman, ett samarbete. Initiativet bottnade i en debatt om betygsinflation. Genom att börja bedöma tillsammans kunde vi utmana påstådda glädjebetyg på ett konkret vis. Våra rektorer uppmuntrade initiativet och gav oss möjligheten.

Vi valde att fokusera på den mest svårbedömda delen av provet i svenska, skrivdelen i årskurs 9. Samarbetet var givande och har fortsatt. När vi går igenom elevtexterna en andra, och ibland även en tredje gång, kan vi nå en samsyn, en mer likvärdig bedömning. Flera skolor har redan ett bra system för sambedömning inom de egna lärarlagen, men med bedömning också med kollegor från andra skolor kan vi ta det arbetet längre. På så vis kan vi utmana de alltför generösa eller hårda kulturer, olika nivåer av bedömning, som kan uppstå på en skola.

Skolinspektionen har identifierat skillnader i bedömningen av nationella prov och rättar sedan flera år tillbaka om ett urval prov. Resultatet är tydligt; den lärare som rättar om prov är mer restriktiv i sin bedömning. Ordinarie lärare i svenska är de mest generösa, men även merparten av elevtexterna i engelska får en annan bedömning.

För att komma till rätta med skillnaderna har nya rutiner införts. I dag rättar lärarna anonyma prov. Det är i sig ingen bra lösning. I en ny rapport efterlyser Skolinspektionen en kombination av bedömningsmetoder, med ökad sambedömning, inte bara mellan lärare utan just mellan skolor (se Ombedömning av nationella prov 2018 - samma prov olika bedömningar, Dnr U2017/05038/GV, publicerad 2019-11-18).

För oss tre har samarbetet kring proven gett ringar på vattnet. Vi byter erfarenheter under läsåret och ger varandra råd också vid betygssättning. En enkel fortbildning på hemmaplan. En stärkt professionalitet. Det är något som alla vinner på.

Vi vill uppmana alla skolledare i Sundsvall att ge sina lärare goda förutsättningar för att kunna göra likvärdiga bedömningar. Det handlar även denna gång om tid. Låt oss samarbeta mer, oavsett huvudman.

Björn Östlund, Stina Åström och Anna Berglund, lärare i svenska år 9 och förstelärare vid IES Sundsvall, Sidsjö fristående grundskola och Höglundaskolan

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel