Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Måste man felanmäla flera gånger för att Mitthem ska förstå att något är fel?

När man ringer till Mitthem är en väntan på 15 till 25 minuter i regel att vänta, en väntan som leder till ovänligt, nonchalant och arrogant bemötande. För att Mitthem ska förstå att något är fel måste man ringa flera gånger till felanmälan. En gång, nä, då finns inget fel.

Hissen är ofta ur funktion och har ofta så varit i sju år. Plusboendet har tunga hissdörrar som vi äldre ej orkar öppna, den bärbara dörröppnaren från kommunens bostadsanpassning är av usel kvalitet, en ny kostar 1 500 kronor. Att vi ska få en ny hiss om ett halvår eller så säger inte Mitthem något om. Ska man något få veta så ska man ringa och hitta rätt människa att tala med. Mitthem vet att hissen ofta går sönder, de bör därför ringa och fråga hur det går men de bryr sig inte alls.

Mitthem är ett allmännyttigt bolag, ägt av Sundsvalls kommun, av oss skattebetalare, men de är inte nyttiga för oss hyresgäster, de drar in stora vinster till kommunen men behandlar oss hyresgäster oförskämt och nonchalant. Det är ingenting vi betalar för.

Alla vi hyresgäster önskar vänligt bemötande från Mitthem, att de ska lyssna på oss och att vi inte ska bli hånskrattade åt i telefon.

Hyresgäst 85 år

SVAR DIREKT:

Hej och tack för din förfrågan!

Vi förstår att det ibland är telefonkö, även om vi i regel har korta kötider (i snitt har vi kö på cirka 1 minut). När man ringer till oss och felanmäler registrerar vi felanmälan direkt och fel som inte är akuta ska påbörjas inom två veckor. Behöver reservdelar beställas kan det bli väntetid innan felet åtgärdas, men vår målsättning är alltid att åtgärda felet så snart det är möjligt.

Det krävs alltid prioriteringar och omprioriteringar mellan vad som är mest akut bland våra 125 fastigheter när vi planerar för underhållsåtgärder såsom byte av hiss. När det blir aktuellt för er del kommer vi att informera om det i god tid.

Vi vill också passa på att informera dig om att en mycket liten del av Mitthems vinst (cirka 1 Mkr årligen) lyfts upp till kommunen. Övrig del (cirka 40 Mkr årligen) används till att underhålla våra fastigheter.

När det gäller dörröppnare som hör till kommunen behöver den frågan besvaras av bostadsanpassningen.

Slutligen tycker vi att det är mycket tråkigt att du känner att du fått ett dåligt bemötande av oss. Kontakta mig gärna direkt så kan vi pratas vid ytterligare.

Camilla Hjältman, chef Mitthem kundcenter

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel