Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Moderaterna har sig själva att skylla – inte tillräckligt pålästa om gamla E4

När man köper en vara eller en tjänst medföljer alltid en avtalsbilaga, det så kallade finstilta, och i den står det svart på vitt parternas rättigheter och skyldigheter. Detsamma är det med kommunala beslut där en motpart är inblandad; det man egentligen beslutar om är det finstilta, och då är det viktigt att man som förtroendevald är påläst och förstår vad man ska besluta om.

I diskussionen om tilläggskostnaderna för ombyggnationen av 562:an genom Sundsvall har Moderaterna i Sundsvall totalt blottat sig för här spelar man totalt ovetande om att kommunen ska gå in med egen finansiering samt för eventuella merkostnader. Allt står i det avtal som heter ”Avtal om finansiering och genomförande Väg 562 (gamla E4) delen Sundsvalls Resecentrum-Trafikplats Skönsberg”, beslutat i fullmäktige 2016-03-29, § 80.

Trafikverkets kostnad är enligt avtalet 80 miljoner kronor i 2015 års prisnivå med efterföljande indexjusteringar, varav åtgärder på beställning av kommunen för att möjliggöra en fortsatt utveckling av Norra och Södra Kajen, med bedömda kostnader på 23 miljoner kronor i 2015 års prisnivå. § 8 i avtalet reglerar hantering av kostnadsförändringar, dock utan siffror.

Det som har gjorts på Skepparplatsen är en nödvändig investering som de kommunala bolagen står för, ledningsarbeten. Men hur var debatten i fullmäktige mars 2009? Diskuterade man eventuella tilläggskostnader, vilka de skulle kunna vara och hur stora? Nej! Debatten var väldigt ensidig, bara själva gestaltningen av vägen om det ska vara en- eller tvåfiligt. Något övrigt inlägg i debatten om gatlysen ut på landsbygden förekom heller inte.

Moderaterna har sig själva att skylla då man inte som oppositionsparti ställde de kritiska frågorna till majoriteten, i stället för att bara debattera om antalet körfiler. ST slipper heller inte undan från kritik. Varför intervjuas inte någon sakkunnig från stadsbyggnadskontoret som bättre kan redogöra för kommunens uppdragsbeställningar i vägprojektet, bland annat kunna bekräfta vad kommunens kostnader blir? Just nu låter det som att de 100 miljoner kronor som har figurerats i media är en väldigt tillhöftad summa.

Påläst kommunmedborgare

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel