Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Möjligheter och risker i den framtida skattepolitiken – viktigt att ta med företagens synpunkter

Överenskommelsen mellan S, C, L och MP kommer att ha stor betydelse för skattepolitiken framöver. Några av punkterna är positiva, tydligast illustrerat av att värnskatten slopas från 2020. Några har begränsad betydelse och några riskerar bli direkt skadliga, där framför allt miljöskattepaketets omfattning ser ut att kunna orsaka problem. Flera punkter svåra bedöma eftersom de förutsätter utredningar.

Svenskt Näringsliv kommer att bevaka utställda löften, beskriva hur de påverkar näringslivet samt bidra i arbetet med de många utredningarna. Överenskommelsens skatteförslag kan sorteras i tre delar.

Den första är skatterna på arbete, där slopad värnskatt är välkommet. Det underlättar kompetensförsörjningen men är långt ifrån tillräckligt. Märkligt nog saknas förslag att åtgärda försämringen av jobbskatteavdraget för dem som jobbar mycket och har högre inkomster. Utökat rut bidrar också till att sänka skatterna på arbete vilket är positivt för sysselsättning och för att motverka svartjobb. En modell med mer generell avdragsrätt borde dock övervägas.

För det andra saknas såväl förslag som insikter om vikten av generellt sänkt kapitalskatt för att främja ägande, entreprenörskap och företagande. Det välkomna förslaget att underlätta generationsskiften ska redan i och med den nu gällande M/KD-budgeten genomföras per 1 juli och åtgärden är färdigutredd sedan förra mandatperioden.

En ny utredning av entreprenörsskatten (3:12-reglerna) kan innebära såväl möjligheter som risker. Det är angeläget att komma till rätta med diskrimineringen av delägare med mindre andelar. Samtidigt måste alla försök till skärpningar motarbetas med kraft. En bättre utformning och förtydliganden när det gäller ökade möjligheter för personaloptioner är också välkommet.

För det tredje finns för olika nya miljöskatter betydande risker att de kraftigt försämrar svenska företags konkurrenskraft. Det är angeläget att ta itu med många miljöproblem, men utgångspunkten behöver vara att främja teknisk utveckling och välja de mest effektiva styrmedlen. Det finns fler än nya skatter. Konceptet om skatteväxling kan låta lockande men utredningar har visat att det slår hårdast mot låginkomsttagare och landsbygd. Höjda miljöskatter på 15 miljarder kronor riskerar att slå mot näringslivet.

Utöver detta finns en lång rad andra skattefrågor i överenskommelsen samtidigt som stora områden inte behandlas överhuvudtaget. Momssystemet, som står för 25 procent av alla skatter och är extremt komplext för företagen med stort reformbehov, nämns inte alls. När det gäller rättssäkerhet förekommer skrivningar, men inte alls för skatter. Inte heller nämns bolagsbeskattningen trots stora förändringar i omvärlden.

Avgörande blir hur det som nu utlovats kan förvaltas och genomföras. Vi ser både möjligheter och risker i skattepolitiken framöver. Därför är det viktigt att företagens synpunkter tas med i den fortsatta processen för att värna tillväxt och jobbskapande.

Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv

Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel