Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: När skolor stängs utarmas bygderna

I juni tog kommunfullmäktige i Sundsvall beslutet att lägga ner ytterligare två små skolor. Denna gång var det Ankarsvik och Allsta skola som föll under den, enligt beslutsfattarna, oundvikliga bilan. Som att det vore en naturlag att små enheter nära där barnen bor är olönsamma. Som att det enda försvarbara är att bygga redan stora skolor ännu större. Som att skolresultaten skulle bli bättre om man skjutsade alla barn till samma skola. Som att vinsten av stordrift och centralisering övertrumfar alla andra värden och argument.

Vi går inte med på det resonemanget. Det finns värden som är större och bättre. Vi är övertygade om att trygghet och närhet är bättre både för barnen och för skolresultaten. Det är upprörande att Centerpartiet i kommunfullmäktige medverkar till beslut som riskerar utarma bygderna istället för att satsa på trygghet och närhet även för de som valt att bo utanför stadskärnan.

En viktig start är att ge de mindre enheterna rimliga förutsättningar. För om man hotar att lägga ner en skola år efter år, så kan man ge sig den på att det till sist blir verklighet. Föräldrar blir oroliga för att måsta flytta sina barn om skolan stängs, och väljer därför något mer långsiktigt. Lärare blir tveksamma om de har jobbet kvar, och fastighetsägaren börjar slarva med underhållet. Till sist överger beslutsfattarna skeppet med argumentet om att föräldrarna väljer andra skolor till barnen, att det är svårt att rekrytera lärare och att kostnaderna för underhåll av fastigheten inte går att försvara. Det är det sluttande planets logik. Och därmed sitter sista spiken i kistan, vilket nu hänt med Ankarsviks skola och Allsta skola.

Om vi inte väljer att satsa på barnen, vad är då värt att satsa på?

Centerpartister på Alnö genom Erik Jonsson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel