Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Nej till E14 på Hulivägen – för tillväxt och god livsmiljö

 
Bygget av nya E14
Visa alla artiklar

Sundsvall växer. I dag sker en stor del av bostadsbyggandet i centrumnära områden, vid kajerna och på parkeringsytor kring centrum. Alla förstår att det finns en framtid, då dessa områden är färdigbyggda.

Sundsvall kommer att behöva mark för fortsatt expansion utåt. I det perspektivet borde naturområdena norr om Granloholm vara attraktiva. I dag används de för friluftsliv och där finns också ett företag, Åkerigrus.

Från Bosvedjehållet expanderar bebyggelsen västerut i etapper. På sikt finns här en utomordentligt god potential för nya bostadsområden, med anslutningar mot Hulivägen. Detta förutsatt att vägen får förbli en kommunal huvudgata, med de lägre hastigheter som hör hemma i en stad.

Debatten om E14 har präglats av ensidighet, där man fokuserat på trafikflöden. Att bygga en stad handlar om något annat, en god livsmiljö för alla. Genom god stadsbyggnad skapas förutsättningar att röra sig i alla riktningar till fots och med olika färdmedel i varierande hastigheter.

Kollektivtrafikstråken är utomordentligt viktiga, liksom möjligheten till utevistelse i närmiljön. Frisk luft och god ljudmiljö är faktorer av stor betydelse för folkhälsan.

Förslagen om ny E14 har tagits fram av Trafikverket som har ett sektorsansvar för trafiken på nationell nivå. Målbilden är att bygga en väg med hög standard och säkerhet för trafikanterna, dit inte minst den tunga trafiken kan hänvisas och där hastigheten ska vara 100 kilometer i timmen.

Befintlig väg byggs om till 2+1-väg med mitträcke, med ny utformning och profil. Kurvor rätas ut, anslutningar stängs och trafikplatser skapas/byggs om på de få ställen, där anslutning får ske. Några hus måste sannolikt rivas och nya bullerskydd anläggas.

Vi vet alla hur sådana höghastighetsvägar ser ut. Är detta förenligt med Sundsvalls tillväxt norrut? Knappast! Redan idag har ett par tilltänkta bostadsprojekt söder om Hulivägen lagts i malpåse i avvaktan på beslut om E14:s nya sträckning.

En höghastighetsväg med stor andel tung trafik har en allvarlig barriäreffekt. Det är inte bara själva vägområdet som berörs. Buller och partiklar sprids och stänger möjligheten att utnyttja intilliggande närområden. En bredare zon berörs negativt och där får människorna sin livsmiljö väsentligt försämrad. Är det så vi vill ha det? Naturligtvis inte.

Ny E14 handlar primärt om vart den tunga trafiken, timmerbilar och långtradare ska hänvisas. Fordon som inte alls hör hemma i våra bostadsområden.

Vi är många som minns kommunens löften till befolkningen i Granloholm, när Hulivägen byggdes, om att timmertrafiken även fortsättningsvis skulle använda Timmervägen. Har sådana löften ett bäst före-datum – och i så fall varför?

Ska Sundsvalls kommun, som äger Hulivägen, ge upp inför Trafikverkets påtryckningar? Det är dags för kommunens politiker att se till helheten, tänka framsynt och bekänna färg.

Intressegruppen "Hulivägen och dess omgivnings långsiktiga bevarande"

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel