Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Nollvisionen bakom hastighetssänkning på E14 – statsmakten bär ansvaret

Artikel 16 av 19
E14 föreslås bli 80-väg
Visa alla artiklar

E14 är ett aktuellt och angeläget diskussionsämne i dagsläget.

I denna fråga måste man givet ha fullt klart för sig vem som egentligen bär ansvaret för att Trafikverket agerar som de gör beträffande hastighetsnedsättningen.

Är det Trafikverket. Nej, för tusan, de utför bara ett uppdrag från statsmakten att genomföra den så kallade nollvisionen. Den enda lösning som står Trafikverket till buds i nuläget beträffande E14 är att begränsa hastigheten, eftersom vägen saknar nödvändig mittseparering.

De har inga fullmakter att fördröja uppdrag som riksdagen ålagt dem att utföra så snabbt som möjligt.

Med andra ord, det ligger ett politikerbeslut i botten som medför att det nu bubblar upp negativa bieffekter för oss i berörda landskap på grund av ett i sig helt nödvändigt trafiktänk.

För att kunna genomföra uppdraget utan särbedömningar tar man in alla vägar utan mitträcken – oavsett enskild olycksstatistik – som har ett trafikflöde som överstiger 2 000 bilar per dygn.

Vem ska då våra politiker sätta blåslampan på för att få till en ändring i beslut att fördröja planerad hastighetsbegränsning eller en snar uppsättning av räcken på avsnitt av E14 där så är angeläget och nödvändigt? Ja. Inte är det Trafikverket.

Nej, naturligtvis är det ansvarig minister som första hand ska informeras och som ska ta del av de negativa effekter som uppstår på grund av den planerade åtgärden – för en redan på många sätt hårt åtgången landsbygd. Och få ministern att agera vidare.

Så sätt våra riksdagsmän i jobb och förse dem med material från Y och Z län, som kan övertyga ministern om att verka för en bättre och mycket angelägen lösning än nu förstående vad gäller trafiksituationen utmed E14 – en mycket viktig trafikled för oss landsbygdsbor.

Att vara efterklok är mycket enkelt. Men kanske en väl förberedd uppvaktning av ministern från länen gemensamt borde ha skett omedelbart efter det Trafikverket offentliggjorde sina planer om ett tidigareläggande av hastighetsbegränsningen efter E14. Att tycka som skett på sina håll att det är ett horribelt beslut ger ingen effekt; sett i backspegeln hade inte varit i vägen att på studs anlägga en kraftig moteld med bärande argument.

Nu finns tyvärr andra hinder i sikte som eventuellt kan påverka i begreppet investeringar i framtiden; bland annat den nu hårt ansträngda och belånade statskassan.

Positiv Ångebo

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel