Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ofta svårt att nå anställda på myndigheter – vidarekoppla eller lämna talbesked

Tekniken ger oss många möjligheter till kommunikation. Ju fler möjligheter vi har, desto sämre når vi personer vi söker.

Stäng telefonen till exempel för lunch eller möte! Vidarekoppla eller lämna talbesked! Det är några av de enkla möjligheter som finns för att ge god service när du inte kan svara. Man kan dessutom få veta när det går att återkomma!

Idag har jag sökt personal på två avdelningar vid Länsstyrelsen i Härnösand. Växeln kopplar, signaler går ut inget svar och ingen återkoppling till växeln för ett besked.

När jag ringer upp igen har växeln inte heller någon uppgift att lämna om eller när personen kommer tillbaka eller överhuvudtaget arbetar den dagen!

Idag ringde jag även Telias kundtjänst. Detta var mitt tredje försök på tre dagar. Har lagt på, då väntetiden varit över 40 minuter. Idag endast 32 minuter och jag håller ut till svar. (Mitt ärende gick inte att klara av via hemsidan, för där blev jag hänvisad till kundtjänsten).

Det är lika illa på många ställen man ringer och oftast slarvas det och är långa väntetider vid kommuner och myndigheter, ställen man måste ringa till dagtid och från sin arbetsplats.

Så denna dåliga telefonkultur är stöld av annans tid - och tid är pengar. Skärpning!

Ewa Eriksson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel