Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ologiskt lågt satta hastighetsbegränsningar skapar problem – Trafikverket bör tänka om

Annons

Sänkt hastighet från 100 till 80 kilometer i timmen på E14 är Trafikverkets lösning på att trafikolyckorna ökat 2018, trots de sänkningar man tidigare gjort, trots alla kameror man satt upp och trots att bilarna blivit säkrare med antisladdsystem, etcetera.

Jag kör ofta mellan Östersund och Sundsvall och har på sträckan väster om Gällö där man redan sänkt till 80 sett hur problemen hopar sig när vissa nitiskt håller hastighetsbegränsningen medan andra tappat respekten för hastighetsbegränsningen på den till synes breda och lågt trafikerade vägen – ofta med god sikt och få påfarter.

Vilken hastighetsbegränsning som är rätt eller fel låter jag vara osagt, men jag tror ingen pendlare vid torrt väglag mitt på dagen vid normal trafiksituation på E14 mot Sundsvall skulle orka köra 80 eller mindre hela vägen – hur laglig man än försöker vara.

Ologiskt lågt satta hastighetsbegränsningar skapar bara problem. Tror Trafikverket måste tänka om – tålamodet med era påhitt börjar ta slut bland trafikanterna ute i bygderna.

Fundera istället på hur man skulle kunna utnyttja de generöst tilltagna vägrenerna.  Mycket skulle vara vunnet om trafiken flyttas mer från mitten ut mot vägkanterna.

Förr flyttade sig långsammare fordon ofta självmant ut mot kanten, vilket underlättar omkörningar. Denna hjälp sker endast undantagsvis numera.

En jämnare förslitning av vägbanan skulle också bli en följd av denna förändring. De spår som uppstår när alla kör på samma ställe innebär ju också en risk för vattenplaning sommartid och sladd vid vissa snöförhållanden vintertid.

Älgen

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel