DEBATT: Öppet brev till Amanda Lind – fortsatt ekonomiskt stöd helt avgörande för framtiden

Hej Amanda,

Precis som Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson skriver i sin debattartikel i Dagens Samhälle den 5 juni 2020, är behovet för fortsatt stöd stort.

I den förening som jag är ordförande för, IFK Timrå med ca 460 aktiva barn och ungdomar, är fortsatt stöd helt avgörande för framtiden.

Det är en svår tid för alla just nu. Vi är medvetna om detta och kommer att slita hårt för att föreningen ska komma så välmående ur denna tid som möjligt. Vår förening har kämpat och kämpar fortfarande med ideella krafter och allt vad vi kan, för att ta oss igenom den kris som pandemin fört med sig till hela vårt samhälle. Men vi behöver hjälp!

Nu när vi av förklarliga skäl inte kan genomföra den omtyckta sommarcup som vi årligen genomför och som är vår livlina genom året, blir framtiden skör och oviss. Vi inser att det blir tufft, men är också beredda att kavla upp armarna för att göra det jobb som krävs. Men. Vi behöver hjälp!

Nu behövs ytterligare 500 miljoner kronor från regeringen för att idrotten i vårt närområde och övriga landet ska klara av juli-september.

Vi kämpar dagligen för att överleva och vi behöver ett extra ekonomiskt stöd från regeringen för att kunna fortsätta vara den positiva kraft samt den samlingsplats för såväl fotbollen som för människorna runt omkring, både under och efter coronakrisen.

Läget är allvarligt för föreningslivet och i det långa loppet, även folkhälsan. Jag hoppas att regeringen inser det allvaret och önskar att man omgående tar tag i detta.

Vi behöver få svar och vi behöver få svar nu. Stödet är en viktig hjälp för föreningarna att kunna överleva.

Hälsningar

Linda Udd, ordförande, IFK Timrå