DEBATT: Öppet brev till kommundirektör Åsa Bellander – kan du svara på mina frågor om Näringslivsbolaget?

Turerna kring Näringslivsbolaget
Visa alla artiklar

Efter att i två omgångar försökt att få vårt kommunalråd Peder Björk ge svar på några högst relevanta frågor angående hanteringen av cheferna på Näringslivsbolaget, vänder jag mig nu till dig Åsa.

Du som högsta ansvarig inom kommunen har haft full insyn i detta ärende och borde inte ha några problem med att ge dina kommuninvånare svar på kommande frågor. Vårt kommunalråd kunde svara på en av mina frågor och det var att han hade förtroende för dig vilket gör att jag hoppas få svar på de övriga frågorna från dig.

Så här kommer de:

■ Varför startade denna utredning utan kritisk granskning?

■ Varför kan du/ni (Åsa/Peder) inte erkänna att detta blev fel och be de drabbade om ursäkt?

■ Felen som begåtts av Eva Carron (brott mot LOU samt att hon inte har rätt att beställa något i Näringslivsbolagets namn), hur skall de utredas vidare?

■ Varför skyller du/ni allt på Anders Hedenius (fd styrelseordförande i Näringslivsbolaget) när ni var flera inblandade i de beslut som togs? Styrelsen i Näringslivsbolaget fick ju inte vara med så självklart bollade Anders frågan med dig.

■ Vad har ni gjort för att stötta de chefer som blivit kränkande behandlade av er som ansvariga inom kommunen?

■ Hur ser du på din roll i processen och vad kunde du gjort bättre?

Som en kompletterande fråga till dig Åsa: Varför säger du att styrelsen INTE ska informeras i mail till Eva Carron, HR och jurist på grund av risken för spridning till massmedia? Det är ett direkt brott att inte informera styrelsen i detta läge!

Jag blir så oerhörd irriterad på att ni två (Peder/Åsa) inte har den styrkan att ställa sig upp och be om ursäkt till de tre chefer som blivit fullständigt misshandlade av er. Varför är det så svårt?

Om du i stället för att prata om kreativ bokföring (i intervju med ST) när utredning var klar och sagt att här har det blivit fel och jag ber om ursäkt till de inblandade så hade saken varit klar för min del.

Att ni gjort fel visar sig på de avgångsvederlag som betalas ut vilka är mycket större än vad som normalt ges och skulle antagligen blivit ännu högre om personalen gått vidare i en juridisk tvist.

Ser fram emot att äntligen få svar på mina frågor!

Kommuninvånare

SVAR DIREKT

I flera artiklar och intervjuer har jag beskrivit hur processen kring visselblåsningar fungerar, hur ansvarsfördelningen sett ut i beslutsfattandet och i hanteringen av ärendet samt svarat på frågor som den anonyma personen bakom signaturen "Kommuninvånare" ställer.

Utifrån de påståenden som "Kommuninvånare" nu ger uttryck för kan jag konstatera att vi har olika bild av vad som hänt och därför inte drar samma slutsatser om vad som skulle ha gjorts eller behöver göras.

Det är givetvis tråkigt att "Kommuninvånare" inte känner sig nöjd med de tidigare svar som getts eller de frågor som besvarats men jag har inte några ytterligare tillägg att göra utöver det jag sedan tidigare besvarat och beskrivit.

Åsa Bellander, kommundirektör

■■ Följ ST Debatt på Facebook