DEBATT: Öppet brev till länets kommuner: Ge idrotten en chans att fortsätta under och efter coronakrisen

Corona: Sport
Visa alla artiklar

När världen vänds upp och ner behöver vi fasta punkter. Idrotten är en sådan för många, inte minst barn och ungdomar. Det är viktigt att vi redan nu vidtar åtgärder så att våra idrottsföreningar kan fortsätta med sin verksamhet på bästa möjliga sätt genom krisen och när den situation vi nu lever i är över.

Med spridningen av coronaviruset går hela vårt samhälle igenom en kris som vi inte har upplevt tidigare och som vi inte är tränade inför. De åtgärder som beslutas och de restriktioner som införs är absolut nödvändiga för att rädda liv och hälsa och det går naturligtvis först. Det bygger på att alla tar ansvar och att alla hjälps åt. Det gäller självklart också idrottsrörelsen.

Precis som många företag drabbas också många av våra idrottsföreningar hårt ekonomiskt. På nationell nivå har Riksidrottsförbundet (RF) fattat beslut om ta fram en modell för fyllnadsutbetalning av LOK-stöd i syfte att kompensera föreningarna för utebliven verksamhet under covid-19-restriktionerna, RF betalar även ut organisationsstöd tidigare och öppnar upp för flexibel användning av projektstöd. Allt för att underlätta för idrottsrörelsen.

Det vi ser att kommunerna i regionen kan göra för att hjälpa våra idrottsföreningar är:

■ Gratis hyra av kommunens idrottsanläggningar och möteslokaler fram till sommarlovet.

■ Att inrätta ett tillfälligt lokal- och anläggningsbidrag för föreningar som hyr verksamhetslokaler av annan part än kommunen eller driftar alternativt äger en anläggning.

■ Att säkerställa att den totala summan av det kommunala aktivitetsstödet för idrottsföreningar blir enligt kommunens beslutade budget inför 2020. Föreningar får dispens med att skicka in av årsmötet godkänd verksamhets-, ekonomisk- och revisionsberättelse då årsmöten kan behövas flyttas fram.

När tillvaron ställs på ända blir det viktigt att ha fasta punkter att hålla sig i. Sammanhang och rutiner som skapar trygghet. Med 3,3 miljoner medlemmar och 19 000 idrottsföreningar är och vill vi vara en av de viktigaste punkterna för många barn, ungdomar och vuxna. Genom krisen och efter krisen.

Ofta är idrottsföreningen motorn och det sammanhållande kittet i mindre samhällen och bostadsområden. Eftersom nästan alla barn någon gång under sin uppväxt är med i en eller flera idrottsföreningar har idrottsledare och idrottsrörelsen som helhet en viktig roll för att vara en mötesplats samt att skapa gemenskap och framtidstro i samhällets alla delar.

Folkhälsomyndigheten har understrukit att vi ska fortsätta träna, det är viktigt för vår hälsa. Både fysiskt, psykiskt och socialt. Träningen kanske ser annorlunda ut, men den fortsätter.

Vi vill och ska göra det vi kan för att hjälpa samhället att rida ut den situation vi befinner oss i nu, självklart i dialog med kommun och föreningsliv. Att skapa trygghet och framtidstro för en livskraftig idrott både nu och i framtiden.

Ulf Näslund, ordförande RF-SISU Västernorrland

Elisabeth Byström, distriktsidrottschef RF-SISU Västernorrland