Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ostkustbana viktigare än dyra höghastighetståg

Annons

Längs med den norrländska kusten sträcker sig ostkustbanan, en enkelspårig järnväg och bromskloss för hela Norrlandsregionen. Den sträcker sig förbi Gävle, Sundsvall och Härnösand och är i desperat behov av upprustning. I dag måste tåg i båda riktningar samsas om samma spår. Det skapar en flaskhals som stryper flödet av både människor och gods.

Det absoluta flertalet av resor som görs med tåg är lokala eller regionala. Vid höjda anslag till järnvägsinfrastruktur bör pengarna gå dit flest resenärer och företag har störst nytta av dem. Här är Ostkustbanan kanske den bana i Sverige som är i störst behov av upprustning och där tidsvinsten är störst sett till satsade kronor.

Med en utbyggnad till dubbelspår, upprätad bana och en höjning av hastigheten till 250 km/h kommer en resa mellan Sundsvall och Stockholm ta två timmar jämfört med dagens fyra. Mellan Umeå och Stockholm skulle restiden kunna kortas från sju timmar till under fyra.

Vi kan bygga flera tågstationer längs järnvägen och skapa bättre förutsättningar för mindre orter. Även industrin får ett uppsving och kan öka kapaciteten med fler godståg och kortare ledtider. Allt detta till en bråkdel av kostnaden för höghastighetståg.

Idag ser det ut som norrlänningar istället kommer behöva betala för storstädernas nya höghastighetståg. Den oheliga alliansen mellan Centerpartiet, Liberalerna och en socialdemokratisk minoritetsregering har gjort detta möjligt.

I den så kallade Januariöverenskommelsen är en av punkterna påbörjandet av en höghastighetsjärnväg mellan Sveriges tre största städer. Ett projekt som inte är samhällsekonomiskt lönsamt enligt Trafikverket och dessutom saknar finansiering. Tanken är att staten ska låna över 200 miljarder för att täcka kostnaderna.

Med detta i åtanke är satsning på höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö i dagens läge en felprioritering. Blir projektet verklighet kommer pengar som behövs för att få bukt med det befintliga järnvägsnätet istället ätas upp av höghastighetssatsningen.

Nya investeringar till övriga järnvägsnätet – Ostkustbanan inräknad – riskerar att utebli då enorma summor kommer slukas av projektet. Höghastighetstågen blir en gökunge som puttar andra viktiga investeringar ur boet. Således får norrlänningar betala något man inte kan nyttja och samtidigt tvingas bortprioritera det egna järnvägsnätet.

Från Sverigedemokraternas sida har vi hela tiden varit tydliga – satsa på vår befintliga järnvägsinfrastruktur och se till att den är i toppskick innan vi ens börjar prata höghastighetståg.

Patrik Jönsson (SD), riksdagsledamot och järnvägspolitisk talesman

Roger Hedlund (SD), riksdagsledamot och distriktsordförande SD Gävleborg

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel