Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Pedagog: Varför blir jag så ofta utan teckenspråkstolk?

Annons

Föreläsningen 27/3, ”Barn som bråkar!”, var en gratis föreläsning för föräldrar och personal som jobbar i Sundsvalls skolor, utom för mig. När det inte gick att få teckenspråkstolk, så lockade jag med egna pengar för att hitta någon som kunde tolka. (Kan jag dra av utgiften på deklarationen, när landstinget inte klarar fixa tolk?) En anhörig till döv tolkade, så gott hon kunde.

Även före obligatoriska jobbmöten, så får jag ofta höra: "Det är tolkbrist. Du kan göra något annat”.

Nu har det hänt ofta, och det kränker mig att hamna utanför.

Att vara döv innebär att man ständigt måste bevaka sina rättigheter. Jag jobbar som pedagog och betalar skatt, så jag vill få mötas med respekt och tillgänglighet. Det är brist på lärare. Samhället ger mig hinder när det inte finns tolk. Det stressar mig.

Kan ni som ansvarar för tolkverksamheten förklara, varför blir jag så ofta utan tolk?

Annelie

SVAR DIREKT:

Vi som jobbar med tolktjänsterna på Region Västernorrland arbetar varje dag för att så många som möjligt ska få tolk. Varje år får vi in ungefär 3400 uppdrag och under 2018 utförde vi 94 procent av dem. Som enhetschef är det naturligtvis tråkigt att höra att du upplever att du inte får det stöd du skulle vilja ha.

Vi prioriterar bland uppdragen utifrån bestämda kriterier. Högst prioriteras svåra händelser där människors liv, hälsa och personliga integritet berörs. Saker som inte går att boka om som till exempel ett bröllop eller en begravning kommer också högst upp. Uppdrag som berör exempelvis förbokad hälso- och sjukvård, arbetsliv och skola är vår nästa prioritering. Därefter kommer tolkuppdrag som har med fritiden att göra.

Beställningar som görs mer än 48 timmar i förväg har vi större möjlighet att utföra än senare inkomna beställningar. För en del av uppdragen krävs förberedelse för tolkarna, kontakt med föreläsaren för eventuellt inläsningsmaterial och tid för inläsning. Tillgången på tolkar ser också olika ut vid olika tider.

Vad gäller arbetsrelaterade möten, möten kopplande till utförande av arbete, så är det din arbetsgivare som bestämmer om de ska beställa tolk eller inte.

Om du önskar se din egen statistik över hur många beställningar som blivit utförda eller avbokade på grund av tolkbrist eller annat så är du mycket välkommen att höra av dig till oss på Tolkcentralen. Jag garanterar dig att vi gör vårt allra bästa för att du och alla andra som behöver våra tjänster i så stor grad det är möjligt ska få uppdragen utförda.

Helena Vestin, enhetschef tolkcentralen Region Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons