Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Polisen om buskörningarna i Njurunda – "inte nöjd med utvecklingen"

Annons

Svar på debattartikeln "Buskörningen stör oss som önskar sova".

Det är korrekt uppfattat av skribenten att det skett en omorganisation även inom trafikpolisen.

Yrkestrafiken ska numera övervakas av en regional yrkestrafikgrupp och de har även huvudansvaret för beteendebrotten längs huvudvägnätet i hela regionen. Övrigt trafikarbete ska liksom tidigare skötas av lokalpolisområdena.

I lokalpolisområde Medelpad har man samlat den tidigare trafikpolisen i en lokal trafikgrupp, geografiskt stationerad i Sundsvall men ansvarsområde Medelpad.

I samband med omorganisationen flyttades en viktig kompetens vad gäller besiktningar till den regionala organisationen. Vi arbetar för att hitta former för att samverka kring detta på bästa sätt.

Lokalpolisområde Medelpad arbetar för att bygga upp vår nya organisation genom att utbilda nya poliser med besiktningsförordnanden samt vidareutbilda de som behöver färsk kompetens.

Vad gäller vårt nya arbetssätt, vilket Sundsvalls Tidning tidigare rapporterat om kan jag inte annat än beskriva det som en framgångssaga.

Vi jobbar efter devisen att finnas där för medborgarna men även, icke att förglömma, jobba för Nollvisionen. Minska antalet döda och skadade i trafiken.

Genom synlig övervakning efter huvudvägnätet bidrar vi till denna uppgift och då den regionala yrkestrafikgruppen främst arbetar civilt med dold övervakning så har vi en viktig uppgift att fylla här.

Det är även så att en stor del av de önskemål vi får in av medborgarna visar på en önskad ökad synlig övervakning av polisen.

Problemen med buskörning i Njurunda är ett av många önskemål vi fått in av medborgarna. Under den senaste veckan har jag själv, med polismotorcykel, patrullerat av Njurunda i brottsförebyggande syfte vid tre arbetspass. Detta med anledning av inkomna önskemål.

Jag är såklart inte nöjd med utvecklingen och vi tittar på hur vi ska kunna arbeta för att förbättra situationen.

Buskörning handlar inte bara om att arbeta repressivt utan den brottsförebyggande biten kan vara än viktigare.

Men exempelvis så har en av våra mest erfarna brottsförebyggande poliser som arbetade med Njurunda som ansvarsområde gått i pension och det tar tid att ersätta en sådan kompetens.

Buskörning handlar inte bara om att arbeta repressivt utan den brottsförebyggande biten kan vara än viktigare. Vi har till exempel planerat för besök under hösten på Matfors fritidsgård.

Hur arbetar vi på lokalpolisområde Medelpad för framtiden? Jo, vi jobbar för att bredda vår kompetens än mer inom trafikområdet.

Nu i dagarna påbörjar två poliser från lokalpolisområdet sin mc-utbildning för att köra polismotorcykel. Under hösten kommer utbildningsinsatser att göras för att aktivera besiktningsförordnanden och under de närmaste åren avser vi att öka antalet poliser i yttre tjänst med besiktningsförordnanden samt utbildning i att köra så kallade civil videobil.

För Medelpad i tiden

Johan Dyrander, gruppchef för trafikgruppen, lokalpolisområde Medelpad

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel