Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Radiosändningar i Västernorrland riskerar att stängas ner

Coronapandemin har inneburit ett hårt slag mot mediebranschen. Det sker samtidigt som mediekonsumenter i Västernorrland just nu behöver nyhetsuppdateringar, samhällsinformation och diskussionsprogram mer än på många decennier.

Radion har blivit ett viktigt sällskap för de många människor som har begränsat sina sociala kontakter. På Bauer Media, som bland annat driver Mix Megapol, Rockklassiker och Vinyl FM, har vi märkt att radiolyssnandet ökat under krisen. Framför allt behåller lyssnarna radion på under längre tid.

Men den kritiska situationen för mediebranschen gäller i högsta grad också oss. Bauer Media står inför ett möjligt tapp på 40 miljoner kronor i år. Vid uteblivna statliga stödåtgärder för att säkra den kommersiella radions mångfald och utbud, kan vi tvingas prioritera. Då är det dessvärre radiosändarna i norra Sverige som vi skulle behöva bortprioritera först.

Inom kort kan vi därför tvingas släcka ned våra radiosändare i Västernorrland. Eftersom vi själva betalar för våra radiosändare, är risken dessutom stor att dessa släcks ned för alltid. Vår situation är unik jämfört med andra medier. Till skillnad från Sveriges Radio, som varje år får miljardbelopp i skattemedel, måste vi överleva på annonsintäkter. Dessutom betalar vi ungefär en femtedel av vår omsättning i tillståndsavgifter till staten, bara för rätten att sända. Till skillnad från tidningar får vi inte heller ta del av presstöd.

Därför är vi i särskilt starkt behov av krisstöd. I våra grannländer Norge och Danmark fick kommersiell radio tidigt ta del av särskilda stödåtgärder för mediebranschen, men i Sverige har fortfarande inget stöd inkluderat oss. Den råa verkligheten är att ett uteblivna stödåtgärder tvingar oss att skära ned på verksamheten.

Det är lätt att ta kommersiell radio för given, men faktum är att det för mindre än 30 år sedan bara fanns public service-radio i Sverige. I dag handlar kommersiell radio inte bara om underhållning, utan om nyheter, uppdateringar, morgonprogram, diskussioner och samhällsinformation som når enskilda människor runtom i hela landet. Vi hoppas att regeringen vill värna den mediemångfalden.

Vi hoppas förstås att en nedsläckning av radiosändare i Västernorrland aldrig ska bli verklighet och att kommersiell radio ska behålla sin status, bredd och räckvidd i Sverige. Vi kommer göra det vi kan – men om inte regeringen aviserar några lättnader för den kommersiella radion blir det oerhört svårt.

Ted Johansson, operativ chef, Bauer Media

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel