Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Replik: Digital vård kan öka tillgängligheten och ge både kontinuitet och trygghet

Replik på insändaren "Digital vård inkluderar inte alla patienter" i ST 5/1.

Tack för ditt inlägg "Trött syster". Jag delar din uppfattning om att mänsklig kontakt inte kan ersättas av digital vård. Digitaliseringen är ett komplement, ett verktyg som kan öka tillgängligheten – inte minst i primärvården.

Patienter som har svårt att ta sig till vården kan möta sin läkare via mobilen. Till exempel när man besöker släktingar eller är i sommarstugan. Många andra har av praktiska, sociala eller geografiska skäl, svårt att besöka en vårdcentral.

Digital vård kan ge både kontinuitet och trygghet.

Och det är inte så att alla måste kunna tekniken, ha tillgång till dator eller surfplatta. Det kan vara sköterskan från hemsjukvården som sköter uppkopplingen på videolänk till vårdcentralens läkare.

Allt fler väljer att möta doktorn på internet. Samtidigt har behoven förändrats. Många är kroniker, multisjuka äldre och fler drabbas av psykisk ohälsa. Den utmaningen måste vi hantera genom att utveckla vården på flera områden. Regionen måste till exempel bli en bättre arbetsgivare och säkra kompetensförsörjningen.

Målet är att säkerställa trygg, säker och nära vård. I dag och i morgon. Det kan bara ske med god styrning, ordning och reda.

Teknik kan inte automatiskt ersätta personliga möten. Men utan teknisk utveckling kan vården inte bli vare sig tryggare eller säkrare.

Ingeborg Wiksten (L), regionråd

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel