Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Replik: Lärarnas höga arbetsbelastning är inte acceptabel – orimligt ställa samma krav under coronakrisen

Replik på insändaren "Häpnadsväckande förslag med sänkta kunskapskrav i skolan" i ST 22 april.

Nej, jag håller inte med Rebecca Roth, ordförande för Lärarnas Riksförbunds studenter. Det är inte rimligt att ställa samma krav på skolan under coronakrisen som i ett normalläge – inte minst eftersom många lärare är frånvarande i karantän. Bland annat kraven på garanterad undervisningstid och särskilda anpassningar kan inte vara desamma.

Rebecca Roth hoppas att huvudmännen ska skjuta till mer resurser. Jag ställer mig gärna bakom den förhoppningen, men den är inte helt realistisk. Det går inte att trolla fram behöriga lärare med rådande lärarbrist.

Lärarförbundet hade gärna sett mer insatser för att avlasta lärarkåren, men kringstödet till lärarna har under krisen minskat – inte ökat.

Regeringen kan och bör lägga fram förslag på tillfälliga lagändringar. Vi har sett åtskilliga exempel på snabbt agerande från regering och riksdag den senaste tiden. Ett alternativ till lagändring vore att stat och huvudmän helt enkelt överenskommer att inte tillämpa alla krav under den värsta krisen.

I ett längre tidsperspektiv kommer det lärande som går förlorat nu att hämtas hem, men det kommer att behöva ske under en lång tidsutdräkt och med stor hänsyn till lärarkårens höga arbetsbelastning. Här är ju ni lärarstudenter riktigt efterlängtade.

När Lärarnas Riksförbunds studenter förespråkar bibehållna krav lämnas oundvikligen väldigt många lärare i sticket med en övermäktig arbetssituation. Lärare tar ett enormt ansvar i pågående kris, men det måste finnas rim och reson i de krav som ställs.

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel