Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Replik: Patienten har rätt till information om alternativen när vårdgarantin tickat ut

Replik på insändaren "Sjukvården borde hänvisa patienter till vård på annat ställe när garantin tickat ut" med signaturen "Besviken köande" i ST 18 oktober.

Vi beklagar att du upplevt att du inte blivit bemött på bästa sätt med dina frågor. Som patient har du rätt till information om vad alternativen är för dig om vi inte kan erbjuda den vård du ska ha inom tiden för vårdgarantin. Du kan få vård i en annan region eller hos en privat vårdgivare som har avtal med någon region.

För vissa behandlingar kan det vara besvärligt då vårdgarantin är nationell och det kan vara långa väntetider i princip alla regioner. Patienten ska då erbjudas vård där väntetiden är kortast och det är den enhet där patienten väntar på en tid som har ansvaret att hjälpa till. Patienter kan också tacka nej till vård av annan vårdgivare, och välja att stå kvar i kön på hemmaplan. På 1177.se finns mer information till dig som patient om vårdgarantin.

Det bakomliggande problemet, att väntetiderna till viss vård är för långa, arbetar vi ständigt med.

Glädjande nog fick vi i dagarna besked om att vi är en av de regioner som förbättrat våra kötider mest under september och att vi därmed får vara med och dela på en större del av regeringssatsningen "kömiljarden".

Lena Carlsson, sjukhusdirektör Region Västernorrland

Peter Löthman, hälso- och sjukvårdsdirektör Region Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel