Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Replik: Vi kollar möjligheten med en nordligare E14-dragning för att minska påverkan på miljön

Artikel 77 av 79
Framtida läget för E14 i Sundsvall
Visa alla artiklar

Replik på insändaren "Ny E14 genom skogen är förödande för klimatet – blundar S, C och V för klimatkrisen?" skriven av Johanna Thurdin, Miljöpartiet de gröna, i ST 15/2.

Miljöpartiet undrar om vi i politiken blundar för klimatkrisen. De säger att de häpnar över det förslag vi förespråkar tillsammans med övriga politiska partier i Sundsvalls kommun.

Vi häpnar över det och undrar om de verkligen tagit del av vårt svar.

Sundsvalls kommun har under många år tillsammans med Trafiksäkerhetsverket tittat på lösningar som syftar just till att lätta på den miljöproblematik som den tunga trafiken på Bergsgatan utgör. Bergsgatan är en del av E14, men har i centrala Sundsvall även funktionen av stadsgata. Dessa två funktioner är svåra att kombinera.

Med anledning av det har Trafikverket utrett fem korridoralternativ för ny dragning av E14, tre alternativ norr om centrala Sundsvall, ett alternativ i befintligt läge och ett alternativ söder om Sundsvall.

Sundsvalls kommun har tagit del av Trafikverkets förslag och dessa förslag har varit på internremis inom kommunen. Det är många som har delat med sig av kloka synpunkter och samrådshandlingen har funnits tillgänglig även för allmänhet och näringsliv att ha synpunkter på.

Vi hoppas att även Miljöpartiet passade på att lämna sina synpunkter då inkomna svar är tänkta att ligga till grund för det val man går vidare med.

Vi delar fullt och fast Miljöpartiets uttalande att största fokus just nu ligger på att Ostkustbanan får dubbelspår till Stockholm, även fast det kommer att behöva avverkas träd även då. Dubbelspår är en del av lösningen men vi vet att vi även i framtiden kommer att ha behov av godstransporter via vägnätet som inte omfattas av järnväg.

Vi kommer att behöva godstransporter till nuvarande depåer och till Logistikparken där omlastning kan ske till både järnväg och sjöfart. Med anledning av fortsatt behov av tungtrafik, har politiken i bred enighet över partigränserna, valt att lyfta fram en dragning som går strax söder om Birstaområdet. Då fredar vi Granloholm/Bydalen till förmån för framtida bostadsexpansion.

Vi ser stora vinningar i att lätta på den tunga trafiken för både Bergsgatan och för Birstaområdet och vi ser också att denna sträckning underlättar även för trafiken som ska vidare norrut eller söderut på E4 och för de som kommer att ha sin målpunkt hos Logistikparken.

Det finns stora utmaningar med alla förslag, så även med det vi som kommun förespråkar. Där har vi bland annat lyft frågan om vägens sträckning, om det är möjligt med en nordligare dragning, just med syfte att minska påverkan på miljön och komma närmre befintlig bebyggelse i Södra Birsta.

Slutligen är vi alla överens om att det är oerhört viktigt för Sundsvalls tillväxt att vi ur ett klimatperspektiv är nogsamma med hur infrastrukturen växer fram och arbetar vidare på ett ansvarsfullt sätt där hela samhällets behov får utrymme.

Anders Hedenius (S)

Magnus Persson (C)

Kim Ottosson (V)

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel