Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Riskfyllt att färdas på Sundsvalls cykelbanor – kommunen borde erkänna sitt misslyckande

Sundsvalls kommun menar i ett svar till en insändare för någon vecka sedan att de jobbar hårt för hög standard och säkerhet av cykelbanor. Jag menar precis tvärtom.

Se bilden som visar ett bristande underhåll i cirka tio år. Tyvärr kan man konstatera att flertalet cykelbanor i stora delar brister i standard och säkerhet beroende dåligt underhåll och brist på engagemang från ledande politiker och chefer. Om kommunen skulle ha några engagerade och kunniga personer fyllda med energi i likhet med exempelvis fritidsfolket på Södra berget, så skulle läget vara helt annat beträffande våra cykelbanor. Lär av dessa enheter inom fritidsområdet.

Cykelbanan från centrum mot Bergsåker är till skillnad från övriga cykelbanor i stort sett bra, men sopas dåligt. Mellan 15 juli och 15 augusti har det till exempel legat glassplitter på Bergsåkersbron. Glassplitter finns närapå alltid även på Alnöbrons promenad- och cykelväg, vilket gör en riskfylld cykelfärd ännu farligare.

Övriga cykelbanor har stora och små ojämnheter, bulor, sönderslaget glas, håligheter, grus och andra föremål, sprickor och även gräs på asfalten. Dessutom är städningen av cykelbanorna dålig. Om kommunen agerar som de säger så skulle massor av farliga håligheter och sprickor genast ha åtgärdats för att öka säkerheten. Ta en cykeltur i alla riktningar från centrum så förstås vad jag menar.

När dessutom cykelvägar plötsligt tar slut och börjar igen efter allt från 100 till 300 meter så visas i ännu högre grad upp den brist på kunskap och engagemang som kommunens politiker och ledande tjänstemän har beträffande cykelbanor.

I stället för att som i tidigare insändare svara med politiska floskler så vore det smartast att erkänna sitt misslyckande med cykelbanornas skötsel

Konsekvensen är att allt fler cyklister väljer bilvägar även när cykelbana finns. Med tanke på min ålder försöker jag hålla mig kvar på cykelbanorna och därav kunskapen om och kring dess kvalitet.

Goda exempel? Ja, det finns massor av städer att lära av. Några exempel är Umeå, Gävle, Huddinge, Solna som alla har kunniga och intresserade personer och enheter som arbetar om och kring cykling.

I stället för att som i tidigare insändare svara med politiska floskler så vore det smartast att erkänna sitt misslyckande med cykelbanornas skötsel. Utifrån det görs då en plan som snabbt ger Sundsvall goodwill för sitt sätt att förbättra och underhålla cykelbanorna.

Jag inser det politiska värdet att ”skryta” över antal mil cykelbanor, men jag tycker att det är bättre att ha ekonomi till att förvalta och underhålla det som finns. Jag inser också att det finns en smärtgräns för vad som kan göras för skattepengar när det gäller det relativa fåtalet cyklisters väl och ve, men byggda cykelbanor måste underhållas. Om inte, ta bort dem.

Cyklist

Läs också:

DEBATT: Bedrövlig cykelväg orsakade ordentlig vurpa – hur ska ansvariga skapa bättre cykellösningar?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel