Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: S i Granloholm: Vi är starkt kritiska till att förvandla Hulivägen till en del av E14

 
Bygget av nya E14
Visa alla artiklar

Socialdemokraterna i Granloholm är skarpt kritiska till Trafikverkets plan, alternativ N1, att förvandla Hulivägen till en del av E14, det vill säga att göra om en stadsgata till en Europaväg!

För några år sedan medverkade Socialdemokraterna i Granloholm aktivt i ett projekt lett av Trafikverket. Resultatet av det arbetet blev att Hulivägen avfördes som ett lämpligt alternativ till att leda E14-trafiken till E4.

Vad nytt har framkommit som gör att Hulivägen är åter aktuell?

Trafikverket planerar nu att bygga om Hulivägen till en mötesseparerad (2+1) väg. Hastigheten ska höjas från nuvarande 70 till 100 kilometer i timmen. Hulivägen måste då byggas om och kurvor måste rätas ut. Trafikverket tvingas då överge den nuvarande sympatiska sträckningen, där stor hänsyn tagits till den omgivande naturen. Hulivägens nuvarande sträckning är resultatet av många människors engagemang, som ledde till att kommunens ursprungliga förslag förkastades.

Trafikverket beräknar att antalet fordon per dygn, inte minst tunga fordon, längs Hulivägen kommer att mer än fördubblas med ökat buller och större utsläpp av avgaser och partiklar som följd. Det kommer i sin tur att menligt påverka de boende längs vägen – villorna före korsningen Hulivägen-Göteborgsvägen, Karlstads- och Mariestadsvägen, gruppboendet på Hermanstomten, Luleåvägen, Haparanda- och Piteåvägen samt Ankar- och Arrendatorsvägen i Bydalen.

Hulivägen är idag ett mycket viktigt utryckningsstråk för ambulanserna – både österut och västerut. Tidvis - morgon och eftermiddag/kväll – har bussarna, linje 4 och linje 85, redan idag svårt att ta sig ut på Hulivägen med förseningar som följd.

Hulivägens nya status som Europaväg kommer också att göra det besvärligare vid de två mycket viktiga infarterna till Granloholm; vid korsningen med Lasarettsvägen, där hastigheten sänkts från 70 till 50 kilometer i timmen för att minimera antalet trafikolyckor; vid korsningen med Hemmansvägen och slutligen vid korsningen med Baldershovsvägen.

En annan viktig aspekt, som Trafikverket inte tagit hänsyn till, är att området norr om Hulivägen i framtiden kan komma att bli aktuellt när Sundsvall fortsätter att växa. Här finns mark till bostäder och annat till en ny stadsdel - Norra Granloholm.

Trafikverkets förslag N1 omöjliggör de planerna.

Slutligen vill vi också påminna om att kommunen, i samband med invigningen av Hulivägen i slutet av november 1997, träffade en överenskommelse med SCA att timmertrafiken skulle fortsätta att gå längs Timmervägen till företagets anläggningar i Ortviken, Tunadal och Östrand.

Vi förutsätter att den överenskommelsen fortfarande gäller.

Socialdemokraterna i Granloholm, genom Annika Söderberg och Stefan Aronson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel