Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Säg nej till ny E14 genom Sundsvall – bygg mitträcken för att behålla hastighetsgränsen på landsbygden

 
Framtida läget för E14 i Sundsvall
Visa alla artiklar

Trafikverkets agerande i frågan om E14 mellan Sundsvall och Ånge är fullkomligt ologiskt.

På landsbygden vill man sänka hastigheten från nuvarande 100 km/h till 80 km/h. Motivet är att vägen saknar mittseparering och att frontalkrockar i hastigheter över 80 km/h därmed innebär en stor risk för att människor ska dö eller invalidiseras. Så med avseende på trafiksäkerhet är det ett logiskt beslut, även om det medför längre restider och därmed kostnader för näringslivet. Men säkerheten måste sättas främst.

Samtidigt som man vill sänka hastigheten på E14 utanför Sundsvall föreslår dock Trafikverket att man ska bygga en ny E14 genom Sundsvall för 100 km/h. Argumentet är att man vill förbättra framkomligheten och korta restiderna for "E14-trafiken". Men det argumentet håller inte!

För det första så är "E14-trafiken" i det närmaste obefintlig. Den helt dominerande delen av trafiken på E14 ska till eller från Sundsvall, inte vidare söderut på E4. Denna trafik kommer naturligtvis aldrig att välja en väg långt utanför centrala Sundsvall.

För det andra så kommer inte ens den trafik som ska vidare söderut att få några kortare restider, eftersom de föreslagna sträckningarna norr om centrum innebär en betydande vägförlängning. Och en genare sträckning söder om Södra Stadsberget ger dels svårbemästrade höjdskillnader, dels allvarliga intrång i Sundsvallsbornas viktigaste rekreationsområden, klassade som riksintressen för friluftslivet.

Och för det tredje så väljer hälften av den trafik som kommer E14 västerifrån och ska E4 söderut att köra Tunavägen mellan Matfors och Nolby.

Den rimliga och logiska åtgärden för att ge kortare restider för dem som färdas på E14, utan att acceptera stora trafiksäkerhetsrisker och utan att förstöra vare sig boendemiljöer eller rekreationsområden, måste därför vara att bygga ut landsbygdsdelarna av E14 med mitträcke, så att man kan behålla 100 km/h och få bättre trafiksäkerhet än man skulle få med 80 km/h på den befintliga vägen; och behålla den nuvarande sträckningen och hastigheten genom Sundsvall. Detta skulle ge både kortare restider och bättre trafiksäkerhet än att bygga en ny E14 genom Sundsvall men sänka hastigheten utanför Sundsvall. Det skulle också vara till nytta för den majoritet av trafikanterna på E14 som ska till Sundsvall och inte vidare på E4.

Men vad händer då med den dåliga luften på Bergsgatan? För att åtgärda det krävs helt andra åtgärder. 80 procent av trafiken på Bergsgatan är lokaltrafik från Sundsvalls västra delar (Nacksta, Bergsåker, Matfors, Stöde) till centrum, inte "E14-trafik". Och den trafiken kommer inte att välja någon annan väg, hur hög hastighet man än erbjuder norr eller söder om centrum.

Här handlar det om att påverka färdmedelsval och resmönster. De som bor i Nacksta eller Bergsåker kan gå eller cykla till sitt arbete i centrum. Från Matfors och Stöde krävs bättre kollektivtrafik och kanske infartsparkeringar.

Så säg nej till ny E14 genom Sundsvall!

Björn Abelsson, pensionerad trafikplanerare

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel