Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sänk hastigheten på Bergsgatan!

I "Åtgärdsprogram friskare luft i Sundsvall" (Sundsvalls kommun, 2014-09-29) föreslås "sänk hastigheten till 40 km/h på de större gatorna (befintlig E4 och Bergsgatan) och till 30 km/h på övriga gator i centrum". Förslaget avser Bergsgatan mellan Parkgatan och Skolhusallén. Förslagen skulle enligt åtgärdsprogrammet verkställas åren 2014–2015 för att minska framför allt slitagepartiklar PM10.

I "Samrådsunderlag – E14 framtida läge i Sundsvall" (Trafikverket, 2019-01-04) beskrivs Bergsgatan enligt följande; "Vägen är hårt trafikbelastad med framkomlighetsproblem under högtrafiktid. Bergsgatan är inte anpassad till dagens standardkrav för trafikleder. Längs sträckan finns korsningspunkter och direkta in- och utfarter till fastigheter. Det finns också stora brister då det gäller buller och luftkvalité och flera bostäder utsätts även för vibrationsstörningar".

Enligt rapporten passerar i genomsnitt 16 900 fordon (8 procent tunga fordon) Bergsgatan varje dygn. Mellan 2013–2017 inträffade 121 olyckor varav 22 fotgängarolyckor (18 procent) och 23 avsvängningsolyckor (19 procent) längs Bergsgatan.

Det skall jämföras med 36 olyckor mellan Huli och Bydalen och 27 olyckor sträckan Nacksta–Birsta. Bergsgatan har cirka 45 procent högre trafikmängd, men samtidigt drygt fyra gånger fler olyckor jämfört med sträckan Nacksta–Birsta.

Bristande trafiksäkerhet och krav på bättre miljö kräver sänkt hastighet till 40 km/h på Bergsgatan nu. Fotgängare lever farligt när de ska passera övergångsställen på Bergsgatan. Speciellt med tanke på att gatan är tvåfilig.

Det händer dagligen att fordon i ena körfältet stannar, men fordon i det andra körfältet passerar. Senast det hände mig stannade en bil men i ytterfilen passerade ytterligare fyra fordon, varav en förare med mobiltelefon i handen.

Ytterligare åtgärder kan föreslås men är förmodligen inte ekonomiskt försvarbara då det finns långsiktiga planer på att flytta E14-trafiken från Bergsgatan och därigenom minska trafikbelastningen.

Anders Forsman

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel