Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sex kommuner: Trafikverket måste skjuta upp beslutet om sänkt hastighet på E14

Artikel 25 av 28
E14 föreslås bli 80-väg
Visa alla artiklar

Vi, undertecknade kommunstyrelseordföranden, för respektive kommun anser att den föreslagna hastighetssänkningen på vår genomfartsled, E14 är olycklig och inverkar negativt på vår framtida utveckling, ur flera perspektiv.

■ Arbetsmarknadsförstoringen riskerar hämmas.

■ Besöksnäringens fantastiska utveckling riskerar hämmas.

■ Den allmänna känslan av en positiv framtidstro naggas i kanten.

Det finns dock ett annat sätt att angripa problemet för att kunna bibehålla 100 km/h samtidigt som trafiksäkerheten ökar.

Vårt resonemang vilar på Trafikverkets samhällsekonomiska analyser där kostnaden för en hastighetssänkning är betydande. Det vägs upp av en minskad risk för dödsfall som i deras analys ger ett positivt samhällsekonomiskt resultat.

Till saken hör att den ekonomiska förlusten kan minskas med en mittsepareringsåtgärd för E14.

Trafikverket har enligt uppgift inte möjlighet att ta fram en sådan, då en mittseparering inte finns budgeterad i deras gjorda planeringar.

Det vi kunde se var att om kostnaden för sänkningen tas bort, genom att en mittseparering byggs, görs en långt mycket större samhällsekonomisk vinst än vad som blir fallet med en hastighetssänkning.

För att komma vidare behöver en analys över vad en mittseparering innebär, göras.

Vi har ställt frågan till våra planupprättare Region Västernorrland och Region Jämtland Härjedalen om deras trafikkontor kan hjälpa till att ta fram en sådan.

Vi anser därför att i avvaktan på en planläggning för ett mittsepareringsarbete, inklusive den samhällsekonomiska analysen av en sådan, bör Trafikverket skjuta fram sitt hastighetssänkningsbeslut tills vidare.

Erik Lövgren, KSO Ånge

Bodil Hansson, KSO Sundsvall

Jörgen Persson, KSO Bräcke

Bo Svensson, KSO Östersund

Karin I Jonsson, KSO Krokom

Daniel Danielsson, KSO Åre

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel