Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: SJ svarar: Det blir dyrt utan ny järnväg i Sverige

Replik på insändaren "Vilseledande påstå att tågresor är billigare" i ST 20/11.

Hej Tommy. All infrastruktur är samhällsfinansierad. Vägbyggen och vägunderhåll finansieras också med skattemedel. Exempelvis Förbifarten i Stockholm. Kostnad: 38 miljarder för 21 kilometer sexfilig motorväg. Den gynnar boende i Mälardalen, men alla svenskar är med och betalar. Om nya stambanor kostade som Förbifarten per mil skulle de kosta 1 357 miljarder. Nu kostar 75 mil 230 miljarder och ett dubbelspår har samma kapacitet som 15 filer motorväg.

Höghastighetsbanorna gynnar hela Sverige i form av stärkt internationell konkurrenskraft; de skapar jobb och goda pendlingsmöjligheter. Godstrafiken kan tredubblas på den gamla järnvägen. Restiderna mellan södra Sverige och Norrland minskar. Passagerarunderlaget beräknas till 20 miljoner resenärer per år när banorna står färdiga.

SJ agerar på kommersiella villkor och bolaget har de senaste 15 åren dels kunnat leverera överskott till statskassan, dels köpt 60 nya tåg utan att belasta skattebetalarna. Samtidigt har vi sänkt snittpriset på tågbiljetterna under samma period. Nu investerar vi dessutom tolv miljarder för egna pengar i nya tåg för att kunna kör fler människor. Hela samhället vinner på att fler tar tåget, så svaret är att det är billigare för alla, inte bara SJ:s kunder.

Det körs rekordmånga tåg i Sverige och det är fullt på spåren – Ostkustbanan är inget undantag. Kapacitetstaket är passerat. Om vi inte bygger ny järnväg i Sverige nu kommer vi tvingas köra färre tåg eller mycket långsammare för att ha en rimlig punktlighet. DET blir dyrt för alla.

Jan Kyrk, SJ AB

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel