Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sjukvården borde hänvisa patienter till vård på annat ställe när garantin tickat ut

Annons

I artiklar och insändare har det varit fokus på vårdgarantin och den obefintliga informationen från vårdapparaten om var man kan få den vård som Region Västernorrland inte klarar av i tid.

Min egen erfarenhet är från synvården. När jag för några år sedan frågande vart jag kunde vända mig när garantitiden gått ut fick jag svaret att de inte hade någon aning. "Du får väl ringa runt", blev rådet! Jag vet inte hur många ställen det finns i Sverige att ringa till...

Vem vet vilka inrättningar, offentliga och privata, som har möjlighet att ta nya patienter från andra regioner? Jo, regionen och/eller sjukhuset förstås. Dit kommer väl en strid ström av fakturor från andra ställen i Sverige och utomlands som gjort jobbet på de få patienter som har kunskaperna, kontakterna och driften att leta fram alternativen.

Min fråga till den som ansvarar för synvården på Sundsvalls sjukhus: Varför har ni inte tagit fram information till personalen så att de kan hjälpa patienterna att kunna utnyttja den garanti som regionen erbjuder? Det är väl inte meningen att informationen ska hållas hemlig för den stora massan patienter?

Besviken köande

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel