Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Skattereduktion för taxiresor ökar tillgängligheten för dagens färdtjänstresenärer

Peter Tjernberg, Synskadades Riksförbund, Västernorrland, skriver i en insändare i Sundsvalls Tidning om problemet med att reglerna för färdtjänsten inte tar hänsyn till individens behov. Bland annat ska man i vissa kommuner inte få åka färdtjänst på tider när kollektivtrafiken inte rullar.

Samhället har stor anledning att se över behovet av mobilitet för alla med funktionshinder och inte minst den växande gruppen äldre. Kommunernas ekonomi kommer att vara ansträngd även utan belastningen från fler biståndsbeslut.

Svenska Taxiförbundet driver frågan om att införa en skattereduktion för taxiresor för att öka mobiliteten för alla som inte kan, vill eller bör köra egen bil. Inte minst skulle det öppna för en större flexibilitet för alla de människor som idag är beroende av färdtjänsten och dess regelverk. En skattereduktion för taxiresor skulle leda till en större frihet för individen och samtidigt spara stora administrativa kostnader för det offentliga.

Kostnaderna för färdtjänst är såväl höga som ökande. Varje kommun har färdtjänsthandläggare som hjälper till med ansökan och sedan bereder ärendet. Därefter skickas ärendet för att beredas i ytterligare en instans för att slutligen avgöras i ett politiskt utskott. En omständlig procedur vars kostnader istället kunde omfördelas till en subvention av taxiresor på samma nivå som den övriga kollektivtrafiken subventioneras.

En skattereduktion för taxiresor skulle förenkla ett aktivt och självständigt liv och öka tillgängligheten för dagens färdtjänstresenärer. Många slipper nog gärna omaket med att behöva stå med mössan i hand för att bli biståndsbedömda. Att behöva underkasta sig att någon tjänsteman ska bestämma om ens behov av färdtjänst eller inte, kan inte höra hemma i ett modernt samhälle.

Ytterligare skäl till att införa en skattereduktion för taxiresor är den mycket starkt växande svarta taxiverksamheten. En skattereform för taxi skulle sannolikt, precis som i fallet med bygg- och städbranschernas rot- och rut-avdrag, i väsentlig grad bidra till att göra svarta taxitjänster vita.

De svarta taxitjänsterna undergräver dessutom möjligheten för den seriösa taxinäringen att överleva på många mindre orter i Sverige. Det är ett allvarligt hot mot hela samhället som efterfrågar en hållbar mobilitet. Här finns starka skäl att minska de skattepålagor som idag hindrar privatpersoner att ställa om från egen bil till mer kollektivtrafik och taxi.

Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel