Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Skoldirektören: Därför föreslås en avveckling av de särskilda undervisningsgrupperna i Sundsvall

 
Nedläggningshotet mot specialskolorna
Visa alla artiklar

Ett flertal röster har höjts med anledningen av skolförvaltningens förslag att avveckla de kommunövergripande särskilda undervisningsgrupperna. Jag har stor förståelse för att det skapar oro hos berörda.

Den föreslagna förändringen innebär att de elever som idag finns i grupperna kommer att gå kvar fram till och med årskurs 9. Tanken är att verksamheten avvecklas i takt med att de elever som idag finns i grupperna lämnar grundskolan.

Skolan ska ge alla elever det stöd de har rätt till. Om eleven inte klarar av klassrumsmiljön måste vi kunna organisera stödinsatserna för dessa elever på närmare håll än vad vi gör idag.

Det inkluderande perspektivet måste vara huvudspåret i utformandet av alla elevers undervisningssituation. Man ska kunna återvända till klassundervisning helt eller delvis, nuvarande organisation gör detta svårt.

De krav som ställs på skolan när det gäller insatser för elever i behov av särskilt stöd har ökat över tid. Detta har också gjort den specialpedagogiska kompetensen utvecklats bland skolans personal. I takt med att behoven ökat har också bemötandet och förståelsen ökat.

Jag är helt övertygad om att skolan når bästa resultat om ansvar och resurser ligger ute hos våra enheter istället för på den centrala förvaltningen. Vi har idag ett 60-tal skolledare i kommunens grundskolor som är organiserade i sex geografiska team. Jag har ett stort förtroende för dessa och de är införstådda med vad den föreslagna förändringen innebär.

Förutom att organisera stödinsatser på den egna skolan kan det också handla om att hitta gemensamma lösningar i skolområdet. Stöd för detta arbete finns idag och kommer också fortsatt att finnas från den centrala elevhälsan.

Utifrån de ökande behoven och det faktum att de platser som har erbjudits i kommunövergripande undervisningsgrupper varit begränsade har flera skolor redan utvecklat lösningar där man möter elever som av olika anledningar inte klarar av klassrumssituationen. Det innebär att det redan idag finns en förberedelse för att ta emot alla våra elever.

Urban Åström, skoldirektör Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel