Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sundsvalls fristående skolor dränerar den kommunala skolan på resurser

Barn och utbildningsnämnden i Sundsvall har fått i uppdrag att kraftigt minska kostnaderna för utbildningssektorn. Resultatet för 2019 visar underskott på 121.9 miljoner för kommunens skolor. Prognosen för 2019 var ett underskott på 84,8 miljoner.

I Sundsvalls måste kommunen ersätta friskolorna med 36 miljoner i år. Konsekvensen blir att när en kommun har ett budgetunderskott måste de fristående skolorna ersättas med motsvarande belopp eftersom skolpengen per elev har ökat i den egna verksamheten.

När jag tittar på statistik på elevunderlaget från 2019 i de kommunala och fristående skolorna ser jag att Sundsvalls aktiebolagsdrivna koncernskolor har ett mindre resurskrävande elevunderlag än vad de kommunala skolorna har.

Det finns åtta högstadieskolor i Sundsvall som inte har någon nyanländ elev, fem av dem är friskolor. Internationella Engelska Skolan i Sundsvall har en procent nyanlända elever medan den kommunala Höglundaskolan har nio procent nyanlända elever. De kommunala skolorna har fler elever med utländsk bakgrund och färre vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning, faktorer som vi vet är avgörande för elevernas studieresultat.

Orsaken till nedskärningarna i Sundsvalls skolor beror på två saker, ospecificerade effektiviseringskrav där verksamheten inte får tillräckligt uppräkning av den ekonomiska ramen för att täcka kostnadsökningar och ökad ersättning till friskolor.

Underskottet som den högre ersättningen till de fristående skolorna genererar måste alla som arbetar i kommunens skolor arbeta in med sin egen hälsa som insats. Det är naivt att tro att de utländska riskkapitalisterna skulle bry sig om hur det går för eleverna i Sverige, de har gjort en investering och de vill ha avkastning på sin investering.

I Sverige är det tillåtet med språkprofil, vilket till exempel är orsaken till att Internationella Engelska Skolan bedriver en stor del av sin undervisning på engelska. Det gör att de inte har krav på sig att lärarna ska ha svensk lärarlegitimation. En skola med denna profil lockar till sig ett mindre resurskrävande elevunderlag vilket möjliggör att de kan ta ut en del av skolpengen i ren vinst.

Sverige är dessutom det enda land i världen där det är tillåtet att ta ut obegränsat med vinst på våra gemensamma skattemedel. De fristående skolorna får alltså en ökad skolpeng när den kommunala skolan har budgetunderskott. Detta trots att de har ett mindre resurskrävande elevunderlag.

De kommunala skolorna har ett mer resurskrävande elevunderlag och ständigt minskade resurser. Det gör att fristående skolor överkompenseras och de kommunala skolorna underfinansieras.

Jag är före detta Sundsvallsbo och som född och uppvuxen i Sundsvall blir jag bekymrad när jag läser om de massiva nedskärningar som nu genomförs i Sundsvalls kommunala skolor. Jag tror inte att invånarna i Sundsvall tycker att detta är ett bra sätt att styra skolan på.

Linnea Lindquist, före detta Sundsvallsbo men numera verksam som rektor i Göteborg

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel